آشنایی با انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن

انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن


رانندگی در خیابان ‌های شلوغ شهر، لذت بخش است اما همیشه هم آرامش ندارد. مخصوصا مواقعی که پایمان کمی روی پدال گاز سنگین می ‌شود و یا ناخواسته از چراغ قرمز رد می ‌شویم. در اینجور مواقع است که پایمان را محکم روی پدال ترمز می‌ کوبیم و اميدواريم خودرو به موقع متوقف شود. اما صدای ناخوشایندی که ناگهان از سمت چرخ‌ ها بلند می‌ شود، می ‌تواند حسابی آدم را نگران کند. سایت خودروبرایران در این مقاله جامع، قصد دارد آشنایی با انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن را بررسی کند..

با مطالعه‌ دقیق این مقاله، دیگر نیازی نیست وقتی با صداهای عجیب و غریب ترمز مواجه می‌ شوید، دستپاچه شوید. بلکه به راحتی می ‌توانید با تشخیص نوع صدا، نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. پس کمربند ایمنی‌تان را ببندید و با سایت خودروبر ایران همراه باشید تا سفری ایمن و بدون صداهای آزاردهنده را تجربه کنید!

از خدمات خودروبر ایران: خودروبر میانه

آشنایی با انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن

سیستم ترمز خودرو یکی از مهم ‌ترین بخش ‌های ایمنی به شمار می ‌رود. این سیستم مسئولیت کم کردن سرعت و متوقف کردن خودرو را بر عهده دارد. در شرایط ایده‌آل، هنگام ترمز گرفتن نباید هیچگونه صدای خاصی به گوش برسد. اما گاهی اوقات، صدای ناخوشایندی از سمت چرخ‌ ها بلند می‌ شود که می ‌تواند نشانه‌ای از مشکل در سیستم ترمز باشد.
سایت خودروبرایران با هدف کمک به شما عزیزان، در ادامه به بررسی انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن‌ ها می ‌پردازد:

صدای سوت کشیدن ترمز

احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام ترمز گرفتن، صدایی شبیه به سوت از سمت چرخ‌ ها بشنوید. این صدا معمولا ناشی از ساییدگی لنت ترمز و رسیدن آن به حداقل ضخامت مجاز است. در چنین شرایطی، فلز به فلز ساییده شده و صدای سوت مانند ایجاد می‌گردد.

  • نحوه رفع صدای سوت کشیدن ترمز
    تعویض لنت ترمز
    اولین و مهم‌ ترین اقدام برای رفع صدای سوت کشیدن ترمز، تعویض لنت ‌های ترمز است. با مراجعه به تعمیرگاه مجاز، نسبت به تعویض لنت ‌های ترمز فرسوده با لنت ‌های نو اقدام نمایید.
  • پیشگیری از صدای سوت کشیدن ترمز
    رعایت فاصله ایمنی:
    با رعایت فاصله ایمنی با خودرو جلویی، از ترمزهای ناگهانی و شدید خودداری نمایید. این کار علاوه بر کاهش استهلاک سیستم ترمز، از ایجاد صدای سوت نیز جلوگیری می‌کند.
    تعویض لنت ترمز به موقع:
    به توصیه ‌های دفترچه راهنمای خودرو خود توجه کنید و در زمان مناسب برای تعویض لنت‌ های ترمز اقدام نمایید. معمولا تعویض لنت ‌های ترمز هر 40 هزار تا 60 هزار کیلومتر توصیه می ‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران

نحوه تعویض لنت‌ های ترمز
تعویض لنت‌ ترمز

صدای جیغ کشیدن ترمز

صدای جیغ بلند و ناگهانی هنگام ترمز گرفتن، می ‌تواند نشانه‌ ای از آلودگی، روغن یا گریس روی دیسک ‌های ترمز باشد. این آلودگی‌ ها باعث کاهش اصطکاک بین لنت و دیسک شده و صدای جیغ مزاحمی ایجاد می‌ کنند.

نحوه رفع صدای جیغ کشیدن ترمز:
تمیز کردن دیسک‌های ترمز: برای رفع صدای جیغ کشیدن ترمز، نسبت به تمیز کردن دیسک ‌های ترمز اقدام نمایید. این کار معمولا در تعمیرگاه‌ های مجاز و با استفاده از اسپری ‌های تمیز کننده مخصوص انجام می ‌پذیرد.

صدای تق تق کردن ترمز

شنیدن صدای تق تق هنگام ترمز گرفتن، می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از احتمالات، شل بودن قطعات سیستم ترمز مانند پین‌ ها، فنرها یا گیره‌ های نگهدارنده لنت است. در چنین شرایطی، با حرکت دادن قطعات، صدای تق تق ایجاد می ‌شود.

از خدمات خودروبر ایران: امداد خودرو بستان آباد

نحوه رفع صدای تق تق کردن ترمز
بازرسی و سفت کردن قطعات سیستم ترمز
به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید تا نسبت به بازرسی و سفت کردن قطعات سیستم ترمز اقدام شود. در صورت نیاز، تعویض قطعات شل شده نیز انجام خواهد شد.
احتمال دیگر برای صدای تق تق ترمز، تاب برداشتن دیسک‌ های ترمز است. این اتفاق معمولا بر اثر ترمزهای شدید و پی در پی رخ می‌ دهد. در صورت تاب برداشتن دیسک، هنگام ترمز گرفتن، لنت به صورت یکنواخت با دیسک درگیر نشده و صدای تق تق ایجاد می‌ گردد.

نحوه رفع صدای تق تق ترمز ناشی از تاب دیسک
صافکاری دیسک‌ های ترمز: در صورتی که تاب دیسک شدید نباشد، می‌توان با صافکاری آن در تعمیرگاه‌ های مجاز، نسبت به رفع مشکل اقدام نمود.
تعویض دیسک‌های ترمز
اگر تاب دیسک شدید باشد و امکان صافکاری آن وجود نداشته باشد، چاره ای جز تعویض دیسک‌ های ترمز باقی نمی‌ماند.

صدای ساییدن فلز روی فلز

صدای خش دار و بلند شبیه به ساییدن فلز روی فلز، نشانه‌ای بسیار خطرناک است. این صدا معمولا زمانی به گوش می‌رسد که لنت ترمز به طور کامل تمام شده باشد و صفحه فلزی پشت لنت با دیسک ترمز درگیر شود.

اقدام فوری برای رفع صدای ساییدن فلز روی فلز
در صورت شنیدن صدای ساییدن فلز روی فلز، به هیچ عنوان به رانندگی ادامه ندهید. چرا که در این شرایط، سیستم ترمز کارایی خود را از دست داده است و احتمال قفل شدن چرخ ‌ها و ایجاد حادثه وجود دارد. بلافاصله خودرو را در کنار خیابان متوقف کرده و با یدک‌کش آن را به تعمیرگاه مجاز منتقل نمایید.

سیستم ترمز ماشین
تعمیر سیستم ترمز

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه دقیق این مقاله جامع بتوانید به راحتی انواع صدای ترمز را تشخیص داده و نسبت به رفع آن‌ ها اقدام نمایید. فراموش نکنید که سیستم ترمز یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های ایمنی خودرو به شمار می ‌رود و سلامت آن نقش بسزایی در پیشگیری از حوادث رانندگی دارد.

سوالات متداول آشنایی با انواع صدای ترمز و نحوه رفع آن

  1. هر چند وقت یکبار باید لنت ترمز را تعویض کرد؟
    زمان تعویض لنت ترمز به عوامل مختلفی مانند کیفیت لنت، نوع کاربری خودرو (شهری یا جاده‌ای) و سبک رانندگی بستگی دارد. اما به طور کلی، تعویض لنت ترمز هر 40 هزار تا 60 هزار کیلومتر توصیه می ‌شود. بهترین راهکار برای تشخیص زمان تعویض لنت، بازرسی چشمی و اندازه‌ گیری ضخامت لنت توسط کارشناسان فنی تعمیرگاه ‌های مجاز است.
  2. آیا خودم می ‌توانم لنت ترمز را تعویض کنم؟
    تعویض لنت ترمز یک کار تخصصی است و به ابزار و دانش فنی مخصوص نیاز دارد. به همین دلیل، توصیه می‌ شود تعویض لنت ترمز را به مکانیک‌ های ماهر در تعمیرگاه ‌های مجاز بسپارید.
  3. صدای لرزش در هنگام ترمز گرفتن نشانه چیست و چگونه رفع می شود؟
    این لرزش می ‌تواند به فرمان، رکاب یا کل خودرو منتقل شود. لرزش هنگام ترمز گرفتن معمولا نشانه ‌ای از تاب برداشتن دیسک ‌های ترمز و یا خرابی کاسه چرخ است. در صورت امکان صافکاری دیسک ‌ها مشکل لرزش در هنگام ترمز گرفتن را برطرف می کند. البته، این کار باید توسط متخصصان انجام بگیرد. توجه داشته باشید که اگر تاب دیسک شدید باشد، تعویض آن‌ ها الزامی است.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =