بررسی اعداد روی لاستیک ماسین

همه ما به نوعی با لاستیک های خودرو و نحوه عملکردشان آشنا هستیم. هرگز نمی توان یک خودرو را بدون لاستیک تصور کرد. این موضوع بیانگر این است که وجود آن تا چه اندازه در خودرو اهمیت دارد. درست است که بیشتر افراد اطلاعات زیادی در مورد لاستیک ها دارند اما ممکن است خیلی از ما با اعداد و علائم روی آن ها آشنایی نداشته باشیم. در ادامه قصد داریم به بررسی اعداد روی لاستیک ماشین بپردازیم.

مفهوم اعداد و علائم روی لاستیک ماشین

  • کلاس خودرو

کلاس خودرو یکی از علائمی است که روی لاستیک مشاهده می شود. حرف P نشانگر خودروهای سواری است. برای وانت ها نیز از علامت LT استفاده می کنند. جالب است بدانید لاستیک هایی که به عنوان زاپاس در صندوق عقب قرار دارند با نشان T نمایش داده می شوند.

  • عرض لاستیک

پس از این حروف سه عدد قرار دارند که در سمت راست واقع شده اند. این اعداد بیانگر عرض لاستیک به میلی متر می باشند.

  • ارتفاع دیواره لاستیک

یکی از اعداد روی لاستیک ماشین مربوط به ارتفاع دیواره آن می شود. دقیق پس از این ترکیبات و بعد از اسلش میتوان این دو رقم را مشاهده کرد. این ارقام بیانگر ارتفاع دیواره جانبی لاستیک هستند که می توانند اطلاعاتی را در این زمینه به شما بدهند.

  • نوع لاستیک
    حرفی که پس از این اعداد مشاهده می شود یک شاخص از ساخت و ساز لاستیک می باشد. عموما از حرف R برای شعاع این قسمت استفاده می کنند.

از خدمات خودروبر ایران: حمل ایمنی و اصولی خودروبر ایران

  • قطر رینگ
    از دیگر اعداد روی لاستیک ماشین مربوط به قطر رینگ می شود. این قطر عددی است که درست پس از این حروف می آید. اندازه رینگ بر حسب اینچ نمایش داده می شود.
  • شاخص بار
    پس از یک فاصله می توانید عدد دو رقمی را مشاهده نمایید. این اعداد بیانگر شاخص بار هستند. این ارقام نشان می دهند که هر لاستیک چه وزنی را می تواند تحمل کند.
  • شاخص سرعت
    از دیگر علائم روی لاستیک ماشین برای نشان دادن شاخص سرعت است. در این مورد ما می توانیم حرف S را مشاهده کنیم. این حرف نشان دهنده این است که این لاستیک حداکثر می تواند سرعت 180 کیلومتر در ساعت را تحمل کند. این موضوع به این معنی است که اگر برای خودرویتان از این لاستیک استفاده میکنید نمی توانید بیش از 180 کیلومتر در ساعت با آن رانندگی نمایید.

حرف H بیانگر حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت است. حرف  Wنیز حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد. حرف Y نیز نشان دهنده سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

  • حداکثر فشار باد به لاستیک
    در مقابل عبارت MAX PRESS عددی وجود دارد که بیانگر حداکثر فشار بادی قابل تحمل توسط لاستیک است. عددی که روی لاستیک درج شده  بیانگر فشار باد مورد نیاز در حالت عادی نمی باشد.
  • تاریخ تولید و انقضا
    تایر خودرو نیز دارای تاریخ تولید و انقضا است که بیانگر طول عمر مفید آن می باشد. تاریخ ساخت تایر با ترکیب هفته و سال روی آن درج می گردد. به عنوان مثال اگر عدد 1619 را روی لاستیک مشاهده کردید بیانگر این است که تاریخ تولید این لاستیک به هفته شانزدهم سال ۲۰۱۹ باز می گردد.

بهتر است بدانید: توصیه‌ های خودروبر ایران در روزهای برفی

مفهوم اعداد و علائم روی لاستیک

مفهوم مهم ترین نمادهای لاستیک

جالب است بدانید که علاوه بر اعداد و علائم ذکر شده نمادهای روی لاستیک نیز مفهوم دارند. لازم به ذکر است که این احتمال وجود دارد که همه لاستیک ها این نمادها را نداشته باشند. در ادامه به بررسی این نمادها می پردازیم.

امدادخودرو بستان آباد

  • دانه برف کوه سه قله (3PMSF)
    اگر این نماد را روی تایر خودروی خود مشاهده کردید بیانگر این است که قابلیت استفاده در برف و یخ شدید را دارد.  این نماد از نظر ظاهری شبیه یک دانه برف احاطه شده با یک کوه زیگزاگ 3 قله می باشد. اگر لاستیک شما دارای نماد 3PMSF بود به این مفهوم است که می تواند در برف و یخ عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و از تاییدیه برای استفاده در شرایط سخت زمستانی برخوردار می باشد.
  • علامت E
    اگر این علامت را در دیواره جانبی لاستیک مشاهده کردید به این مفهوم است که از حداقل استانداردهای بین المللی اتحادیه اروپا برخوردار است. این استانداردها شامل موارد مختلفی می شوند که از میان آن ها میتوان به شاخص بار، ابعاد و رتبه بندی سرعت لاستیک اشاره کرد.
  • فلش روی لاستیک
    روی لاستیک خودرو فلشی وجود دارد که بیانگر جهت حرکت ماشین است. آج لاستیک ها به صورتی هستند که در زمان حرکت در آب باعث پخش شدن آن به محیط اطراف می شوند. اگر لاستیک برعکس نصب گردد و به فلش روی آن توجه ای نشود دیگر نمی تواند این قابلیت را در زمان عبور از آب از خود نشان دهد.

مفهوم مهم ترین نمادهای روی لاستیک

سخن آخر

در این مطلب به بررسی اعداد روی لاستیک ماشین پرداختیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. توجه به این اعداد می تواند در انتخاب لاستیک مناسب کمک زیادی به شما کند و باعث شود که بهترین گزینه را خریداری کنید. اکثر لاستیک ها دارای این اعداد و علائم می باشند که هر کدام بیانگر ویژگی های خاصی هستند و خصوصیات لاستیک مورد نظر را به شما نشان می دهند.

سوالات متداول بررسی اعداد روی لاستیک ماشین

  1. منظور از حرف R روی لاستیک خودرو چیست؟

حرف R نشان دهنده نحوه ساخت لاستیک می باشد. عموما بیشتر لاستیک های امروزی از نوع رادیال  هستند که حرف R نیز بیانگر همین کلمه است. ساختار لاستیک رادیال به این شکل است که لایه های آن در سر تا سر لاستیک به شکل شعاعی قرار می گیرند.

  1. علامت RF و ZR نشان دهنده چه چیزی می باشد؟

RF  بیانگر لاستیک چرخیده و ZR نشان دهنده لاستیک با میزان سرعت بالا می باشد.

  1. چگونه می توانیم با کمک این اعداد بفهمیم که این لاستیک ها برای چه خودرویی مناسب هستند؟

چنانچه به نخستین حرف اعداد توجه کنید عموما یک حرف انگلیسی مشاهده خواهید کرد. همانطور که در طول متن نیز به این موضوع اشاره کردیم حرف p نشان می دهد که این لاستیک برای خودروهای سواری مناسب است. LT نیز بیانگر این است که این لاستیک انتخاب مناسبی برای وانت بارهای سبک می باشد.

امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =