ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک ‌شونده چیست؟

ساختار ترمز دیسکی خنک شونده چیست


می خواهید بدانید ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست؟ و چگونه کار می کند؟ ترمز اتومبیل ها یکی از اصلی ترین بخش ها خودرو ها به شمار می آيد. این ترمز ها در حالت کلی به دو نوع دیسکی و کاسه ای تقسیم بندی می شوند. یکی از مدرن ترین نمونه از این سیستم ها ترمز دیسکی هوا خنک می باشد. این سیستم بسیار پیشرفته را به گونه ای طراحی کرده اند که با کمک جریان هوا به راحتی خنک شوند. برای شناخت بیش تر این نمونه از ترمز های دیسکی خودرو ها کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست؟

ترمز های دیسکی هوا خنک یکی از برترین نمونه از ترمز ها می باشد که در انواع خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اکثر خودرو سازان از این نوع ترمز ها برای ساخت اتومبیل ها استفاده می کنند، این ترمز ها برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفتند. در ابتدا فقط برای ماشین های مسابقه ای از این نوع ترمز ها استفاده می کردند اما بعد ها با کمی تغییر در ساختار این ترمز ها برای ساخت انواع خودرو ها مورد استفاده قرار گرفتند.

شاید بپرسید ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این ترمز ها را در سه نوع مختلف متخلخل، ترکیبی و با سیستم تهویه داخلی طراحی کرده و تولید می کنند. این سیستم های ترمز به گونه ای ساخته می شوند که هوا به راحتی در ساختار ترمز جریان یافته و در نتیجه به سرعت خنک می شود.

این ترمز ها ظاهر ساده ای دارند اما بسیار مهندسی طراحی شده اند. کانال هایی بر روی شعاع دیسک ها طراحی می شود تا گرمای ایجاد شده بین لنت و دیسک ها سریعا خارج شده و سیستم ترمز خنک شود.

ساختار ترمز دیسکی خنک شونده
ساختار ترمز دیسکی خنک شونده چیست

ساختار ترمز دیسکی خنک شونده

برای این که بدانید ترمز دیسکی خنک شونده چگونه کار می کند بهتر است که با ساختار آن ها آشنا شویم. این سیستم ترمز از بخش های مختلفی تشکیل می شود که عبارتند از:

  • دیسک چدنی
  • دسته ای از کالیپر
  • لنت های دیسک

دسته ای از کالیپر را به گونه ای طراحی می کنند که به شغال دست متصل شود. سپس لنت های دیسک را بر روی این دسته ها نصب می کنند. فشار هیدرولیک ابتدا به پیستون کالیپر منتقل شده و سپس به لنت داخلی فشار وارد می شود. با افزایش فشار، کالیپر حرکت کرده و به سمت راست خود حرکت می کند.

این فرآیند سبب می شود تا لنت بیرونی با دیسک تماس برقرار کرده و این لنت ها در خلاف حرکت یکدیگر حرکت می کنند. این امر سبب ایجاد اصطکاک شده و سرعت خودرو را کاهش می دهد. این دیسک ها در مجاورت هوا قرار داشته و به راحتی گرمای ایجاد شده در اثر اصطکاک را منتقل کرده و سریعا خنک می شوند.

تاثیر ترمز دیسکی خنک شونده بر خودرو ها

حال که متوجه شدید ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست بهتر است که با تاثیر آن بر روی خودرو ها نیز بیش تر آشنا شویم. این نوع ترمز ها بیش تر برای خودرو هایی با شتاب و سرعت بالا استفاده می شود. زمانی که خودرو ها با سرعت و قدرت زیادی حرکت می کنند، هنگام ترمز کردن گرمای بسیار زیادی را تولید می کند. در واقع نیروی اصطکاک لنت به شدت افزایش یافته و در نتیجه دیسک ترمز گرم می شود.

حال اگر فرآیند خنک شدن این دیسک ها طولانی باشد و در این حین دوباره راننده مجبور شود ترمز بگیرد، احتمال خراب شدن سیستم ترمز افزایش می یابد. از این رو باید سیستم ترمز قبل از اقدام راننده برای ترمز گرفتن کاملا خنک باشد تا آسیبی به آن وارد نشود. یکی از برترین نمونه از ترمز ها در این شرایط، ترمز های دیسکی خنک شونده می باشند.

این ترمز ها در کوتاه ترین زمان ممکن خنک شده و برای ترمز بعدی آماده می شوند. در نتیجه رانندگی با خودرو های مجهز به این نوع ترمز ها ایمنی بسیار بالایی داشته و می تواند شرایط را برای یک رانندگی راحت و مطمئن برای شما فراهم کند.

تاثیر ترمز دیسکی خنک شونده بر خودرو
تاثیر ترمز دیسکی خنک شونده بر خودرو ها چیست
سخن پایانی

بسیاری از افراد نمی دانند ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست؟ این نوع ترمز ها به گونه ای طراحی می شوند که دارای کانال های هوا بر روی دیسک باشند. در نتیجه سیستم این نوع ترمز ها به سرعت خنک شده و احتمال خرابی در آن ها نیز به شدت کاهش می یابد. معمولا از این نوع سیستم ترمز بیش تر برای خودرو های پر قدرت و با سرعت بالا استفاده می کنند تا در صورت نیاز به ترمز گیری های مداوم، سیستم ترمز بتواند به سرعت خنک شده و عملکرد مناسبی داشته باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را ترمز های دیسکی خنک شونده آشنا کنیم. از این که تا پایان همراه ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک شونده چیست؟

  1. در سیستم ترمز خنک شونده خودرو ها کالیپر به کدام بخش گفته می شود؟
    این بخش در حقیقت همان بدنه سیلندر چرخ می باشد و دارای یک تا چهار پیستون است. این قسمت را به شغال دست متصل کرده و در دو نوع مختلف شناور و یا ساده طراحی می شوند.
  1. دیسک ها در سیستم ترمز خنک شونده چگونه طراحی می شوند؟
    برخی از آن ها شیار دار هستند و بعضی دیگر از نمونه ها دارای سوراخ هایی برای خنک شدن می باشند. در نتیجه بخش های مختلف دیسک در تماس با هوا قرار گرفته و سریع تر خنک می شود.
  1. دیسک های مورد استفاده در سیستم ترمز خنک شونده از چه جنسی هستند؟
    این نوع دیسک ها را با استفاده از چدن، سرامیک و یا فیبر کربنی تولید می کنند. در نتیجه از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و دمای بالا برخوردار هستند و طول عمر مناسبی دارند.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =