مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران

مراحل دریافت گواهینامه پایه دو در ایران


این روزها که خیابان ها پر شده از خودروهای شخصی، شاید آرزوی نشستن پشت فرمان کامیون های غول پیکر و یا هدایت اتوبوس های مسافربری را داشته باشید. اما برای رسیدن به این آرزو و تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای در حوزه حمل و نقل جاده ای، نیاز به دریافت گواهینامه پایه یک و یا دو دارید. در این مقاله همراه شما هستیم تا مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار دهیم.
با مطالعه دقیق این مقاله و همراهی “سایت خودروبرایران”، به راحتی می توانید مسیر دریافت گواهینامه پایه یک و دو را طی کرده و رویای خود را به حقیقت تبدیل کنید.

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران

گواهینامه رانندگی در ایران به سه دسته پایه سه، پایه دو و پایه یک تقسیم می شود. گواهینامه پایه سه مجوز رانندگی با خودروهای سواری شخصی را به شما می دهد. اما، اگر قصد دارید رانندگی با خودروهای سنگین و نیمه سنگین را تجربه کنید، نیاز به دریافت گواهینامه پایه دو و یا یک خواهید داشت. به طور کلی، مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو شباهت هایی با دریافت گواهینامه پایه سه دارد. با این حال، برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو شرایط و الزامات بیشتری وجود دارد. در ادامه، به صورت گام به گام مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران را با هم مرور می کنیم:

  • شرایط اولیه

اولین قدم برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو، داشتن شرایط اولیه لازم است. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن حداقل سن ۲۵ سال تمام برای گواهینامه پایه یک و ۲۳ سال تمام برای گواهینامه پایه دو
  • دارا بودن گواهینامه پایه سه با حداقل اعتبار ۶ ماه
  • عدم ابتلا به بیماری های صرع، نقص عضو و یا بیماری های روحی و روانی که با رانندگی تداخل داشته باشد.
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری

بیشتر بخوانید:  نحوه استعلام خلافی خودرو و شیوه پرداخت آن

  • نکات مهم در خصوص شرایط اولیه

در صورتی که گواهینامه پایه سه شما به هر دلیلی ضبط شده باشد، امکان ثبت نام برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو وجود ندارد.

برای احراز سلامت جسمی و روانی، لازم است به یکی از مراکز طب کار معرفی شده از طرف راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و گواهی سلامت دریافت نمایید.

  • ثبت نام و تشکیل پرونده

پس از احراز شرایط اولیه، نوبت به ثبت نام و تشکیل پرونده برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو می رسد. ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به وبسایت راهنمای خدمات الکترونیکی انتظامی (epolice.ir) انجام می پذیرد. در زمان ثبت نام، لازم است تا مدارک مورد نیاز را به صورت اسکن شده بارگذاری نمایید.

گواهینامه پایه یک
ثبت نام گواهینامه

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه پایه یک و دو

برای ثبت نام و تشکیل پرونده گواهینامه پایه یک و دو، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:
* اصل کارت ملی و کپی خوانا از تمام صفحات آن
* اصل گواهینامه پایه سه با حداقل ۶ ماه اعتبار و کپی آن
* اصل و کپی شناسنامه (تمام صفحات)
* ۶ قطعه عکس ۳ * ۴ تمام رخ با زمینه روشن و مطابق با شرایط اعلام شده از طرف راهنمایی و رانندگی
* گواهی سلامت جسمی و روانی صادره از مراکز طب کار مورد تأیید راهنمایی و رانندگی
* رسیدهای مربوط به پرداخت هزینه های آموزش و آزمون گواهینامه

هزینه های دریافت گواهینامه پایه یک و دو

هزینه های دریافت گواهینامه پایه یک و دو شامل موارد زیر می شود:
* هزینه ثبت نام و تشکیل پرونده
* هزینه های مربوط به آموزش تئوری و عملی
* هزینه آزمون های آیین نامه و عملی
* هزینه صدور گواهینامه
مقادیر دقیق هزینه ها با توجه به نوسانات احتمالی قابل تغییر است. اما، به طور کلی هزینه دریافت گواهینامه پایه یک نسبت به گواهینامه پایه دو کمی بیشتر است.

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران

مراحلی که باید برای دریافت گواهینامه پایه یک و گواهینامه پایه دو طی کنید عبارت است از:

  • آموزش تئوری و عملی

پس از ثبت نام و تشکیل پرونده، نوبت به گذراندن دوره های آموزش تئوری و عملی برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو می رسد. دوره آموزش تئوری شامل آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نکات ایمنی رانندگی با خودروهای سنگین و نیمه سنگین، آشنایی با فنی و مراقبت از خودرو و … است. دوره آموزش عملی نیز بر اساس نوع گواهینامه (پایه یک یا دو) با یکدیگر متفاوت است. در دوره آموزش عملی گواهینامه پایه دو، مهارت های لازم برای رانندگی با خودروهای با ظرفیت حداکثر 6 تن بار و یا 26 نفر ظرفیت مسافر به هنرجویان آموزش داده می شود. اما، در دوره آموزش عملی گواهینامه پایه یک، هنرجویان با نحوه رانندگی با خودروهای سنگین با بیش از 6 تن بار و یا اتوبوس های مسافربری با بیش از 26 نفر ظرفیت آشنا می شوند.

گواهینامه پایه یک و دو
مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو
  • آزمون های دریافت گواهینامه پایه یک و دو

پس از گذراندن دوره های آموزش تئوری و عملی، نوبت به شرکت در آزمون های آیین نامه و عملی برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو می رسد. آزمون آیین نامه به صورت کتبی برگزار شده و شامل سوالات مربوط به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نکات ایمنی و فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین است. قبولی در آزمون آیین نامه پیش شرط شرکت در آزمون عملی رانندگی به شمار می رود. آزمون عملی نیز بر اساس مهارت های آموخته شده در دوره آموزش عملی توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی ارزیابی می گردد.

سخن پایانی

دریافت گواهینامه پایه یک و دو، کلید ورود شما به دنیای حرفه ای رانندگی با خودروهای سنگین و نیمه سنگین است. با داشتن این گواهینامه ها می توانید در بخش های مختلف حمل و نقل جاده ای مشغول به کار شده و درآمد قابل قبولی کسب نمایید. اما، به خاطر داشته باشید که رانندگی با خودروهای سنگین، مسئولیت خطیری را بر دوش شما می گذارد. چرا که جان خودتان و سایر رانندگان با هر سهل انگاری به خطر می افتد. پس، همواره با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، سفری ایمن و بدون حادثه را برای خود و دیگران رقم بزنید.

سوالات متداول مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و دو در ایران

  1. آیا برای دریافت گواهینامه پایه یک، داشتن گواهینامه پایه دو الزامی است؟
    خیر، برای دریافت گواهینامه پایه یک الزامی نیست که قبلا گواهینامه پایه دو را اخذ کرده باشید. شما می توانید مستقیماً برای دریافت گواهینامه پایه یک اقدام نمایید. اما، بدیهی است که شرایط اولیه دریافت گواهینامه پایه یک از جمله سن ۲۵ سال تمام را دارا باشید.
  2. آیا امکان گذراندن دوره های آموزش تئوری و عملی به صورت آنلاین وجود دارد؟
    خیر، در حال حاضر امکان گذراندن دوره های آموزش تئوری و عملی برای دریافت گواهینامه پایه یک و دو به صورت آنلاین وجود ندارد. گذراندن دوره های آموزشی به صورت حضوری در آموزشگاه های رانندگی دارای مجوز از راهنمایی و رانندگی الزامی است.
  3. مدت زمان اعتبار گواهینامه پایه یک و دو چقدر است؟
    گواهینامه پایه یک و دو دارای اعتبار ۱۰ ساله هستند. پس از اتمام مدت اعتبار، لازم است نسبت به تعویض گواهینامه با مراجعه به مراکز راهنمایی و رانندگی اقدام نمایید.
امتیاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =