نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه های خرابی

عملکرد ترموستات خودرو و نشانه های خرابی


ترموستات یکی از اجزای بسیار مهم در اتومبیل ها به شمار می آید که در تعیین دما بسیار موثر می باشد. این قطعه دما را در محدوده مشخصی نگه می دارد تا موتور بتواند به خوبی کار کند. ما قصد داریم تا در این مقاله شما را با نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه های خرابی آن آشنا کنیم و به شما کمک کنیم تا از این طریق بتوانید از خودرو خود بیش تر مراقبت نمایید. این قطعه حرارت را در محدوده ۸۵ درجه سانتی گراد نگه می دارد و در صورت خراب شدن می تواند خسارت های جبران ناپذیری به خودرو وارد نماید. از این رو با شناخت علائم خرابی این قطعه و رفع سریع ایراد به وجود آمده، می توانید به افزایش طول عمر خودو خود کمک کنید.

نحوه عملکرد ترموستات خودرو

اگر دمای موتور از محدوده مشخصی پایین تر بیاید سبب غلظت موتور می شود. این امر از روغن کاری درست قطعات موتور جلوگیری می کند و اگر دمای موتور بیش از حد استاندارد باشد، روغن بیش از حد رقیق می شود. این مسئله نیز باعث از دست رفتن خاصیت روغن شده و دوباره روغن کاری قطعات به درستی انجام نمی گیرد. از این رو وجود ترموستات در این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و می تواند به کارکرد درست و مناسب موتور کمک شایانی نماید.

از طرفی سرما در فصل های سرد سال سبب پایین آمدن دمای موتور می شود و این امر باعث فرسایش موتور خودرو می شود. از این رو از ترموستات استفاده می کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن دمای موتور را به حد ایده آل برساند و موتور بتواند در تمام فصول سال به درستی عمل کند. با شناخت نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه ها در صورت خراب شدن می توانید از تعویض موتور و یا تعمیر های اساس آن جلوگیری کنید.

انواع ترموستات خودرو

بد نیست که هنگام آشنایی با نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه ها در صورت خراب شدن آن، با انواع این قطعه نیز بیش تر آشنا شویم. مکانیزم عملکرد همه نمونه های این قطعه یکسان می باشد و تنها تفاوت آن ها در شرایط آب و هوایی آن ها است. به طور مثال خودرویی که در آب و هوای گرم و خشک کار می کند زود تر داغ می کند. برای حل این مشکل و جلوگیری از آسیب دیدن خودو، باید آب در دمای کم تری به سمت رادیاتور برود. برای این کار باید از ترموستات های تابستانه استفاده کنید تا از داغ شدن موتور خودرو جلوگیری شود.

بر عکس این موضوع نیز وجود دارد و بسیاری از خودرو ها در مناطق سردسیر کار می کنند، در این شرایط باید آب در دمای بالاتری به سمت رادیاتور هدایت شود. برای این کار باید از ترموستات های زمستانه استفاده کنید که آب را در دمای ۸۰ تا ۹۰ درجه سیلیسیوس به سمت رادیاتور هدایت کرده و از سرد ماندن موتور جلوگیری می کنند.

نشانه خراب شدن ترموستات
علائم خرابی ترموستات

نشانه های خراب شدن ترموستات

در حالت کلی این قطعه دارای عمر مفید مشخصی می باشد. معمولا زمانی که خودرو بین ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر کار می کند، باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. اما گاهی اوقات قبل از این مدت زمان قطعه خراب شده و باید آن را تعویض نمایید. بسیاری از افراد می خواهند با نشانه های خرابی ترموستات آشنا شوند، از این رو در این بخش با این نشانه ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

از آن جایی که این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه مهمی در موتور بر عهده دارد، بهتر است که با نشانه های خراب شدن آن آشنا شویم تا در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا برای رفع ایراد اقدام کنید. مهم ترین نشانه هایی که خراب شدن ترموستات را گزارش می دهد عبارتند از:

  • بالا رفتن آمپر و رسیدن به ناحیه قرمز
  • نشت مایعات از رادیاتور خودرو
  • جوش آوردن خودرو
  • نوسان در آمپر آب
  • کاهش دمای موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • به گوش رسیدن صدای تق تق از موتور
  • سرد بودن موتور خودرو

راه های برطرف کردن خرابی ترموستات

حال که با نحوه عملکرد ترموستات خودرو آشنا شدید، بهتر است که راهکار هایی برای حل این مشکل پیدا کنید. باید دقت داشته باشید که خراب شدن ترموستات می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو وارد کند از این رو باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای بر طرف کردن ایراد به وجود آمده اقدام کنید. خراب بودن این قطعه می تواند سبب خراب شدن واشر سرسیلندر شود. در این شرایط احتمال تاب خوردن و یا حتی سوختن این واشر بسیار بالا می باشد و اگر برای رفع مشکل اقدام نکنید، بقیه قطعات موتور نیز یکی یکی دچار آسیب خواهند شد.

ترموستات در حالت کلی به عنوان یک قطعه مصرفی شناخته شده است و اکثر تعمیرکاران هنگام خراب شدن، آن را تعویض می کنند. بنابراین این قطعه قابل تعمیر شدن نمی باشد و در صورتی که تعمیرکار تشخیص بدهد که نشانه های خرابی درست می باشد، ترموستات را تعویض می کند. برای این مطمئن شوید این قطعه خراب شده است، کافیست درب کاپوت را باز کرده و خودرو را روشن کنید. برای داغ شدن موتور باید ۱۵ دقیقه خودرو روشن بماند اما اگر موتور خودرو در همان دقایق اول داغ شد و یا این که بعد از گذشت ۱۵ دقیقه جریان آب به درون رادیاتور برقرار نشد، این قطعه خراب بوده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

راه برطرف کردن خرابی ترموستات
روش برطرف کردن خرابی ترموستات
سخن پایانی

همان طور که اشاره کردیم ترموستات یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو ها به شمار می آید. این قطعه دمای موتور را در محدوده مشخصی نگه می دارد و اجازه نمی دهد که موتور بیش از حد داغ شود. زمانی که با نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه ها در صورت خراب شدن آن شویم، راحت تر می توانید در حفظ موتور خودرو گام برداریم. خراب شدن این قطعه با نشانه هایی همراه است که با مشاهده هر یک از این نشانه ها باید برای تشخیص عیب و یا تعویض ترموستات اقدام نمایید. در صورتی که این قطعه نیاز به تعویض داشته باشد و در این امر کوتاهی کنید، قطعات دیگر خودرو مانند واشر سرسیلندر نیز آسیب دیده و باید برای تعمیرات کلی موتور اقدام کنید.

سوالات متداول نحوه عملکرد ترموستات خودرو و نشانه های خرابی

  1. آیا حذف ترموستات و یا یکسره کردن آن کار درستی می باشد؟
    خیر، این کار باعث می شود تا از همان لحظه استارت زدن، جریان آب بین موتور و رادیاتور برقرار شود این در حالی است که موتور باید در محدوده دمایی خاصی فعالیت کند.
  1. چگونه از روی کاهش سطح آب خودرو متوجه خرابی ترموستات شویم؟
    شما باید هفته ای یک مرتبه میزان آب را چک کنید و در صورت کم شدن بر روی آن آب اضافه کنید. حال اگر سطح آب خیلی سریع تر از زمان معمولی کاهش پیدا کرد، احتمال خرابی این قطعه وجود دارد.
  1. آیا عملکرد نا مناسب بخاری خودرو نیز می تواند یکی از نشانه های خرابی ترموستات باشد؟
    بله، زمانی که این قطعه خراب شده باشد، دمای موتور تا سطح مورد نظر بالا نمی آید و در نتیجه بخاری نمی تواند فضای داخی کابین را گرم کند. اگر بخاری را در بالاترین درجه می گذارید اما گرمای لازم برای گرم کردن کابین را فراهم نمی کند، احتمال خراب شدن این قطعه زیاد می باشد.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هشت =