نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI

سیستم راهنمای دنده GSI


 

نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI: امروزه بسیاری از خودرو های مدرن به سیستم های هشدار دهنده مختلفی مجهز شده اند. یکی از برترین نمونه از این سیستم ها، راهنمای تعویض دنده است که در برخی از خودرو های پیشرفته وجود دارد. نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI به گونه ای است که دنده ها در ایده آل ترین شرایط ممکن تعویض شوند. این سیسیتم بیش تر به عنوان یک راهنما و سیستم هشدار دهنده در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و از این طریق زمان مناسب تعویض دنده را به راننده اعلام می کند. این فرآيند کمک می کند تا خودرو در شرایط مناسبی حرکت کند و در نتیجه استهلاک و میزان مصرف سوخت در آن کم شود.

 

نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI

در شرایطی که راننده نتواند به موقع برای تعویض دنده اقدام کند، موتور با مشکل مواجه می شود. در این شرایط دور موتور بیش از اندازه افزایش و یا کاهش می یابد و در نتیجه میزان مصرف سوخت خودرو افزایش یافته و یا این که سبب افزایش استهلاک در اتومبیل می شود. بنابراین در هر حالتی خودرو باید با دنده مناسبی کار کند و تعویض مناسب دنده ها باید توسط راننده انجام گیرد. از این رو بسیاری از خودرو های مدرن خارجی و برخی از نمونه های داخلی به سیستم راهنمای تعویض دنده مجهز شده اند.

نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI به این گونه است که به دقت سرعت خودرو را مورد بررسی قرار داده و در هر حالت دنده را چک می کند. این سیستم به سنسور هایی مجهز است که در چرخ ها و گیربکس نصب شده اند و زمان مناسب برای تعویض دنده را با دقت بالایی تشخیص می دهد. در این شرایط اگر زمان تعویض دنده فرا رسیده باشد اما راننده برای این کار اقدام نکرده باشد، سیستم شروع به هشدار دادن می کند. هشدار این سیستم ها به شکل نماد های رنگی در کلاستر نمایش داده می شود و در برخی از خودرو ها نیز با علائم صوتی به راننده هشدار می دهد.

سیستم راهنمای تعویض دنده در خودروهای مختلف

سیستم راهنمای تعویض دنده GSI در خودرو های مختلف

از میان اتومبیل های داخلی، از این سیستم برای اولین بار در خودرو شاهین استفاده شده است. پس از آن خودرو تارا دنده ای نیز به این سیستم بسیار مدرن و پیشرفته مجهز شده است. خودرو هایی که به این سیستم مجهز هستند، هشدار های حاصل از آن را در بخش کلاستر به نمایش می گذارند. اتومبیل هایی که هدآپ دارند، هشدار ها را در این بخش به نمایش می گذارند. بنابراین راننده با توجه به کلاستر و یا هدآپ می تواند هشدار هایی که از طریق این سیستم ارسال می شود را دریافت کند.

این سیستم در خودرو های اتوماتیک نیز وجود دارد اما زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تعویض دنده به حالت دستی تغییر کرده باشد. زمانی که خودرو در حالت اتوماتیک قرار دارد، کامپیوتر خودرو همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا در بهترین حالت ممکن دنده ها تعویض شوند و نیازی به این سیستم ندارد. اما زمانی که حالت دستی برای خودرو در نظر گرفته شود، این سیستم فعال شده و در صورت نیاز هشدار های لازم را صادر می کند.

مزایای سیستم راهنمای تعویض دنده GSI

حال که با نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI آشنا شدید، خوب است بدانید که مزایای استفاده از سیستم راهنمای تعویض دنده GSI زیاد است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این سیستم، کاهش میزان مصرف سوخت است. این سیستم دور موتور را در محدوده استاندارد قرار داده و از این طریق میزان مصرف بنزین را کاهش می دهد. از طرفی از این سیستم می تواند در کاهش آلاینده هایی مانند  CO2 نیز بسیار موثر باشد.

  • جلوگیری از ورود به دنده مرده

در شرایطی که این سیستم به راننده هشدار دهد، در حقیقت مشخص می کند که اندازه دور موتور خودرو بیش از اندازه پایین آمده است. در این شرایط راننده می تواند دنده خودرو را کم کرده و از این طریق از ورود به دنده مرده جلوگیری کند. این امر در نهایت از استهلاک بیش از اندازه خودرو جلوگیری کرده و در کاهش هزینه های رانندگی بسیار موثر است.

مزایای سیستم تعویض دنده GSI

کلام آخر

بسیاری از خودرو های لوکس خارجی و برخی از اتومبیل های مدرن داخلی به سیستم های هشدار دهنده خاصی مجهز هستند. یکی از برترین نمونه از این سیستم ها، راهنمای تعویض دنده است که به شکل خاصی عمل می کنند. نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI به این صورت است که با علائم هشدار دهنده راننده را راهنمایی می کند. این سیستم به راننده کمک می کند تا در بهترین زمان ممکن برای تعویض دنده اقدام کند. این کار سبب می شود تا از استهلاک خودرو جلوگیری شود و همچنین میزان مصرف سوخت خودرو کاهش یابد.

سوالات متداول برای نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده GSI

  1. سیستم راهنمای تعویض دنده چگونه به راننده هشدار می دهد که باید برای تعویض دنده اقدام کند؟

در قسمت کلاستر فلش هایی وجود دارد که این سیستم در شرایط هشدار این فلش ها را فعال می کند. این سیستم با فلش های بالا و پایین و یا مثبت و منفی به راننده هشدار می دهد.

  1. آیا برای کاهش میزان مصرف سوخت خودرو می توان اقدامات دیگری نیز انجام داد؟

بله، با رانندگی در سرعت مجاز، بالا بردن شیشه ها و تعویض به موقع فیلتر خودرو و …. نیز می توانید برای این منظور اقدام کنید.

  1. آیا سیستم راهنمای تعویض دنده فقط در خودرو شاهین و تارا وجود دارد؟

طبق آخرین مقرراتی که برای ساخت خودرو ها در نظر گرفته شده است، از سال ۱۴۰۲ به بعد همه خودرو های تولید شده باید به این سیستم مجهز باشند.

امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

2 دیدگاه

    • سلام دوست عزیز
      GSI به علامت های مثلث پشت آمپر خودرو میگویند که در زمان رانندگی راننده را به افزایش یا کاهش دنده ترغیب می کند. که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو طراحی شده و در صورتیکه راننده از آن پیروی کند موجب بهترین حالت مصرف سوخت در خودرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 1 =