نشانه‌ کثیفی فیلتر هوا ماشین

کثیفی فیلتر هوا ماشین


فیلتر هوای ماشین قطعه‌ ای مهم در سیستم احتراق خودرو است که وظیفه‌ تصفیه هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. این فیلتر با جذب ذرات معلق، گرد و غبار و آلاینده‌ ها، از ورود آن‌ ها به موتور و آسیب رساندن به آن جلوگیری می‌ کند. در نتیجه ممکن است در طول زمان متوجه تجمع کثیفی در این قطعه مهم خودرو بشوید. در ادامه به شما خواهیم گفت که نشانه‌ کثیفی فیلتر هوا ماشین چیست؟

نشانه‌ های کثیفی فیلتر هوای ماشین

در ادامه لیست آیتم های هشدار دهنده که به شما می گویند فیلتر هوای ماشین کثیف شده است را آورده ایم.

کاهش قدرت موتور

اگر احساس می‌کنید که قدرت موتور خودروی شما نسبت به قبل کم شده است، یکی از دلایل آن می‌تواند کثیف شدن فیلتر هوا باشد.

افزایش مصرف سوخت

کثیف شدن فیلتر هوا می‌ تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. دلیل این امر این است که موتور برای جبران کمبود هوا، مجبور به کار کردن بیشتر و مصرف سوخت بیشتر می‌ شود.

کثیف شدن زودهنگام شمع‌ ها

اگر شمع‌ های خودروی شما زودتر از موعد کثیف می‌شوند، ممکن است فیلتر هوا به ‌خوبی عمل تصفیه را انجام ندهد و ذرات معلق به محفظه احتراق راه پیدا کنند.

مشکل در استارت خوردن

اگر در استارت خوردن خودروی خود مشکل دارید، ممکن است فیلتر هوا آنقدر کثیف شده باشد که مانع از ورود هوای کافی به موتور می‌ شود.

روشن شدن چراغ چک موتور

وقتی چراغ چک موتور ظاهر می‌شود، افراد معمولاً بدترین حالت را تصور می ‌کنند، اما فیلتر هوای کثیف می‌ تواند مقصر باشد. عدم وجود جریان هوا ناشی از گرفتگی فیلتر هوا ممکن است رسوبات کربنی را جمع کند که می‌تواند چراغ چک موتور را فعال سازد. یک مکانیک ماهر می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و علت روشن بودن چراغ چک موتور را مشخص نماید. از خدمات خودروبر ایران: امداد خودرو هشترود

شنیدن صداهای عجیب یا غیرعادی

یکی از بهترین راه‌ ها برای شناسایی مشکلات خودرو قبل از اینکه جدی تر بشوند، گوش دادن به صدای آن هاست. وقتی صحبت از مشکلات فیلتر هوا می‌شود، اگر موتور شما هوای تمیز دریافت نمی‌کند، ممکن است صداهایی مانند ترکیدن، سرفه یا خرخر کردن را منتشر کند.

تولید دود سیاه از اگزوز خودرو

برای کارکرد، موتورها به سوخت و هوا نیاز دارند. برای تضمین مصرف سوخت خودرو به طور موثر، هوا و سوخت با هم می‌ سوزند. هنگامی که خودروی شما دود سیاهی از اگزوز خود تولید می‌ کند، به این معنی است که اکسیژن کافی در محفظه احتراق برای سوزاندن بنزین اضافی وجود ندارد. در این شرایط بهتر است به یک تعمیرکار حرفه ای سر بزنید.

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو
چه زمانی باید فیلتر هوای ماشین تعویض شود

بهترین زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

هوا برای احتراق سوخت موتور خودروی شما ضروری است. هوای تمیز کمتری توسط یک فیلتر هوای کثیف در خودرو به داخل پیستون کشیده می‌ شود که منجر به احتراق ناقص سوخت و ناکافی بودن قدرت می‌ شود. این امر باعث افزایش مصرف سوخت خودرو، آسیب شدید به کاتالیزور و سنسور اکسیژن و در نهایت آسیب به تمام اجزای خودرو می‌ شود.
بنابراین با تعویض فیلتر طبق برنامه می‌ توان از بروز مشکلات در سیستم سوخت رسانی و هم‌چنین گرفتگی سوزن‌ های انژکتور و جت کاربراتور که به شدت به موتور خودرو آسیب می‌ زند، جلوگیری کرد. بسته به آب و هوای محلی، فیلترهای هوا اغلب باید هر پنج تا ده هزار کیلومتر تعویض شوند.

نحوه نصب فیلتر هوای خودرو

هر خودرویی محل متفاوتی برای فیلتر هوا دارد، اما به خاطر داشته باشید که اگر به درستی نصب نشود و درزهای آن آب بندی نگردد، هوا از طریق آنها وارد موتور شده و عملکرد فیلتر را خدشه دار می‌ کند.

محل قرارگیری فیلتر هوا در خودرو

اکثر فیلترهای هوا در یک جعبه پلاستیکی مشکی دیده می شوند که یا در جلوی موتور یا در بالای آن قرار می‌ گیرد و یک لوله مکش هوا به جعبه متصل است. به طور معمول، این محفظه مانند یک مکعب مربع یا مستطیل شکل به نظر می رسد.
برای برداشتن فیلتر هوای قدیمی، جعبه فیلتر هوا را باز کرده، فیلتر قدیمی را بیرون بیاورید و سپس داخل فیلتر باکس را تمیز کنید. ابتدا قسمتی را که فیلتر در موتور قرار دارد تمیز نمایید تا از ورود گرد و غبار و آلاینده‌ ها به داخل فیلتر باکس جلوگیری شود. و محفظه را با فیلتر هوای تازه پر کنید. درب جعبه را ببندید و پیچ‌ های آن را محکم نمایید.

عواقب کثیف شدن فیلتر هوا

  • کاهش راندمان موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش آلایندگی
  • سخت شدن استارت
  • ریپ زدن موتور
  • لرزش موتور
  • کاهش شتاب
کثیف شدن فیلتر هوا
عواقب کثیف شدن فیلتر هوا چیست؟
سخن پایانی

ورودی هوا به عنوان ریه‌ های وسیله نقلیه عمل می‌ کند، اگر موتور قلب آن باشد. کل بدن ما با تنفس در هوا اکسیژن تازه دریافت می‌ کند. خودروهای ما برای عملکرد به هوای پاک نیاز دارند، درست مانند انسان. اگرچه مسائل مکانیکی یک جنبه اجتناب ناپذیر از مالکیت خودرو است، نگه‎داری صحیح می‌ تواند طول عمر خودروی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. با تعویض به موقع فیلتر هوا، می‌ توانید به بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر خودروی خود کمک کنید.

سوالات متداول نشانه‌ کثیفی فیلتر هوای ماشین

  1. چه زمانی باید فیلتر هوای ماشین را تعویض کرد؟
    به طور کلی، تعویض فیلتر هوای ماشین هر 5000 تا 10000 کیلومتر توصیه می‌ شود. اما اگر در شرایط پر گرد و غبار رانندگی می‌ کنید، باید فیلتر هوا را زودتر تعویض کنید.
  2. چگونه می‌ توانم بفهمم که فیلتر هوای ماشینم کثیف شده است؟
    چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد فیلتر هوای ماشین شما کثیف شده است، از جمله:
    کاهش قدرت موتور
    افزایش مصرف سوخت
    دود سیاه یا شعله‌ های آتش در اگزوز
    صدای غیرمعمول از موتور
    روشن شدن چراغ چک
    کثیف شدن زودهنگام شمع‌ ها
    مشکل در استارت خوردن
  3. آیا می‌ توانم خودم فیلترهای ماشین را تعویض کنم؟
    تعویض برخی از فیلترها مانند فیلتر هوا و فیلتر کابین کار ساده‌ ای است و می‌ توانید خودتان آن را انجام دهید. اما تعویض فیلتر روغن و فیلتر بنزین نیاز به مهارت و ابزار خاصی دارد و بهتر است توسط یک مکانیک انجام شود.
امتیاز دهید!
[کل: 3 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =