نکات ایمنی در زمان رانندگی

نکات ایمنی رانندگی


تا چه اندازه با نکات ایمنی در زمان رانندگی که به حفظ جان شما در هنگام رانندگی کمک می‌ کند، آشنایی دارید؟ اگر دقت کرده باشید در تمام شبکه‌ های اجتماعی، تلویزیون و حتی روزنامه، به طور دائم شاهد خبر‌ها و اتفاقات ناگوار اعم از تصادفات جاده‌ای بر اثر سهل انگاری، خطای دید، خستگی و یا بسیاری از عوامل دیگر هستیم.

این اخبار ناگوار از تصادفات جاده‌ ای را به راحتی می‌ توان با کسب اطلاعات عمومی بیشتر و یادگیری نکات چگونگی رانندگی کردن صحیح و به کار بردن این نکات در زندگی روزمره کاهش داد. در واقع شما می‌ توانید با به کار‌گیری این نکات حافظ جان عزیزان و همچنین اموال و دارایی با ارزش خود شوید. از خدمات اساسی و مهم خودروبر ایران: امداد خودرو زنجان است.

نکات ایمنی برای حفظ جان شما در هنگام رانندگی

با رعایت نکاتی که در ادامه آورده می­شود، تا حد زیادی می­توان آمار سوانح جاده­ای را کاهش داد.

پرهیز از عوامل حواس پرتی

خوردن و آشامیدن حین رانندگی، شاید این مورد برای شما یا نزدیکان تان اتفاق افتاده باشد.

با اینکه در تمامی کشور‌ها مواردی مانند استفاده از تلفن همراه، صحبت کردن با سرنشینان خودرو ممنوع است و همچنین روی این موضوع بسیار تأکید می‌کنند باز هم خیلی از رانندگان گرامی این توصیه‌ها را جدی نگرفته و از انجام صحیح این نکات حین رانندگی سر باز می‌زنند. استفاده از لوازم الکترونیکی نیز ممکن است باعث حواس پرتی شما شود و در هنگام مواجه با دست انداز یا عابرپیاده نتوانید واکنش سریع لازم را انجام دهید که این عمل احتمال تصادف و خطرات جانی و مالی را به همراه دارد.

حفظ فاصله از خودروی جلویی

همیشه سعی کنید چه در خیابان‌ های شلوغ و پرترافیک و یا در خیابان‌ های خلوت حد فاصل وسیله نقلیه خود را از خودرو جلوییتان حفظ کنید. زیرا این نکته باعث می‌ شود در زمان کنترل نکردن به موقع ماشین از ضربه به ماشین جلویی یا تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

نکته:
گاهی عموم فکر می‌کنند که ماشین جلویی حتماً در هنگام ترمز چراغ ترمزش روشن می‌ شود و آن‌ ها می‌ توانند این مسأله را به خوبی کنترل کرده و در موقعیت مناسب ترمز کنند اما این نکته را در نظر بگیرید بعضی اوقات ممکن است به دلیل مشکل فنی چراغ ترمز روشن نشود و شما متوجه ترمز ناگهانی خودرو جلویی نشوید!

خوردن هنگان رانندگی
حفظ فاصله از خودرو جلو

تندتر راندن شما دلیل بر زود رسیدن شما نیست

یکی از عوامل مهم در زمینه تصادفات جاده‌ ای تند راندن اتومبیل در جاده است. اگر فکر می‌کنید زمان کافی برای رسیدن به محل مورد نظر در ساعت خاص را ندارید و به همین دلیل پای خود را روی گاز گذاشته و سعی در زودتر رساندن خود به مکان مورد نظر را دارید کاملاً در اشتباهید! زیرا نه تنها با این کار ممکن است اصلاً به آن مکان نرسید به دلیل بالا رفتن احتمال تصادف در این حالت بلکه فقط شاید ۱۰ کیلومتر سریعتر از حالت معمول رانندگی کرده باشید. برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌ توانید راحتترین راه موجود یعنی زودتر حرکت کردن از خانه یا محل کار انتخاب کنید اگر امکانش نبود می‌ توانید قرار خود را به روز بعد موکول کنید. در غیر این صورت باید عواقب آن را بپذیرید.

چک کردن خودرو

شاید این مورد کم اهمیت به نظر برسد اما در واقع خالی از لطف نیست که به این نکته توجه شود زیرا چک کردن خودرو و تعمیر آن به صورت مرتب به وسیله تعمیر کار باعث می‌شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و ایمنی رانندگی خود را بهبود ببخشید. بازدید دوره‌ای ماشین توسط مکانیک خودرو را از ترکیدن ناگهانی لاستیک هنگام رانندگی و یا عدم گرفتن ترمز و دیگر مشکلات باز می‌دارد.

خودداری از هرگونه مصرف مواد الکلی

دانشمندان طبق نظریه‌ ای اعلام کرده‌ اند که مصرف مواد توهم‌ زا یا به عبارتی همان مواد مخدر و موارد حاوی الکل شامل عدم تمرکز راننده شده و ممکن است این اقدام منجر به تصادفات جاده‌ ای شود که در نتیجه‌ آن ممکن است یا جان خود را از دست بدهید یا افراد دیگر در معرض خطر قرار بگیرند. پس لطفاً از مصرف هرگونه از این دست مواد در هنگام رانندگی جدا پرهیز کنید.

بررسی وضعیت سوخت

اطمینان حاصل کنید آب رادیاتور در سطح مناسبی قرار داشته و سوخت در مخزن به اندازه کافی وجود دارد.

مشاهده پایدار بودن وضعیت خودرو

بی شک خودرو قبل از حرکت باید وضعیت نرمال و پایداری داشته باشد در صورت مشاهده هر گونه نقص و کم و کاستی در وضعیت خودرو که منجر به احتمال مشکل در مسیر می‌شود به سرعت توسط خودتان یا به طور حتم توسط تعمیرکار بررسی و رفع شود.

تمیز بودن سیستم تهویه خودرو

شما باید سیستم فیلتر هوای ماشین را چک کرده و در صورت نیاز آن را به صورت کامل تمیز کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند.

آب و هوای نامناسب

گاهی اوقات  قبل از حرکت و رفتن به جایی اولین کاری که می‌کنیم چک کردن هوا‌شناسی است یا ممکن است از دوستان یا آشنایان در مورد وضعیت هوا سؤال کرده و به آن‌ها در این مورد اعتماد کنیم. این کار درست است! اما شما فرض کنید که در این راه یک خطای انسانی رخ دهد و جو هوا به یکباره تغییر کرده و یا شاید در مکان مورد نظر برای شما کاری پیش بیاید که نتوانید خود را به خانه برسانید به همین دلیل توصیه می‌شود تا همیشه وسایل ایمنی مورد نیاز مناسب آب و هوای بارانی، برفی اعم از تجهیزاتی شامل زنجیر چرخ و… را همراه خود داشته باشید.

خواب آلودگی حین رانندگی
نکات ایمنی رانندگی
سخن پایانی

مطالبی که در این مقاله عرض شد در واقع مجموعه‌ای از مهم‌ ترین نکات ایمنی است که به حفظ جان شما در هنگام رانندگی کمک می‌کند و سعی بر این است تا تمامی رانندگان عزیز با رعایت این نکات بتوانند تا حدودی از تصادفات جاده‌ای را کم کرده و آن را بهبود ببخشند که این کار نه تنها موجب به حافظت از جان و مال خویش می‌شود بلکه عزیزان شما نیز در‌امان خواهند بود.

سؤالات متداول نکات ایمنی در زمان رانندگی

  1. چرا باید قبل از حرکت صندلی را تنظیم کنیم؟
    اینکار باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوان اتومبیل را کنترل کرده و به راحتی به رانندگی ادامه داد.
  2. آیا کورس گذاشتن منجر به تصادف می‌ شود؟
    بله کورس گذاشتن و یا مسابقه اصلاً مناسب جاده و خیابان‌ هایی که عموم افراد در آن رانندگی می‌ کنند و یا از خط کشی عابر پیاده استفاده می‌کنند نیست زیرا سرعت غیر مجاز منجر به اتفاقات ناگوار جاده‌ای می‌شود.
  3. در بگو مگو‌های خانوادگی در ماشین چطور برخورد کنیم؟
    خونسردی خود را حفظ کرده و از خانواده بخواهید تا بحث را در منزل ادامه دهند در غیر این صورت مجبور به پارک کردن ماشین یا به اصطلاح کنار زدن ماشین در خیابان و ادامه دادن صحبت با دوستان و آشنایان می‌شوید.
امتیاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =