نکات مهم رانندگی در برف

رعایت نکات مهم رانندگی در برف


با بارش برف در زمستان ممکن است مشکلات متعددی برای رانندگان ایجاد شود. درست است که رانندگی در برف لذت بخش است اما خطرات بسیاری را نیز می تواند به همراه داشته باشد. این خطرات می توانند شامل ضررهای جانی و مالی باشند. اهمیت این موضوع تا حدی است که دانستن نکات مهم رانندگی در برف را برای هر راننده ای ضروری میسازد. با رعایت این نکات و رانندگی اصولی در روزهای برفی میتوان احتمال وقوع این خطرات را تا حد زیادی کاهش داد.

مهم ترین نکات پیش از شروع رانندگی در برف

 

برخی از نکات مهم رانندگی در برف مربوط به قبل از شروع رانندگی می شوند. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

  • یکی از مهم ترین مواردی که باید در این زمینه مد نظر قرار دهید این است که لاستیک های خودرو باید در شرایط مناسبی باشند. هرگز با لاستیک های مشکل دار در روزهای برفی رانندگی نکنید. در این روزها لاستیک های خودرو باید بیشترین میزان اصطکاک با سطح زمین را داشته باشند. بهتر است لاستیک ها از عاج های بزرگی برخوردار باشند. از آن گذشته باید اقدام به تنظیم باد لاستیک ها نمایید.

 

  • پیش از شروع رانندگی باید از سلامت تمام چراغ های خودرو اطمینان حاصل کنید. این مورد در زمان رانندگی در شب اهمیت ویژه ای پیدا میکند. این چراغ ها در زمان بارش برف میزان دید راننده را افزایش می دهند و مانع از رخ دادن تصادفات خطرناک می شوند. اگر آلودگی یا یخ سطح چراغ ها را پوشانده اند باید قبل از رانندگی آن ها را کاملا تمیز کنید.

 

  • پیش از آنکه رانندگی در برف را آغاز کنید باید از تمیز بودن تمام شیشه های خودرو مطمئن شوید. چنانچه شیشه ها کثیف بودند باید اقدام به تمیز کردن آن ها کنید.کثیف بودن شیشه های خودرو در روزهای برفی می تواند بسیار خطرآفرین باشد. اگر شیشه های خودرو دچار یخ زدگی شده بودند نباید برای پاک کردن آن ها از آب گرم استفاده کنید به دلیل اینکه ممکن است باعث شکستگی آن ها شود.

 

  • یکی از نکات مهم رانندگی در برف که پیش از قرار گرفتن در مسیر باید رعایت کنید چک کردن سلامت سیستم ترمز خودرو است. لازم است بدانید که خودرو در روزهای برفی به زمان بیشتری برای ترمز کردن نیاز دارد به همین علت باید فاصله خود را با خودروهای جلویی رعایت کنید.

 

  • پیش از شروع حرکت باید اگزوز خودرو را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که برف، یخ و گل در آن وجود ندارند. مسدود بودن لوله اگزوز خودرو بسیار خطرناک است و نباید از اهمیت آن غافل شوید.

 

  • از دیگر نکات مهم رانندگی در برف این است که باید باک بنزین خودروی خود را پر کنید. زمان بارش برف این احتمال وجود دارد که در شرایط غیر قابل پیش بینی گیر بیفتید. ممکن است یک مسیر به دلیل بارش برف مسدود شود و هیچ دسترسی به بنزین نداشته باشید. توجه به این موضوع به ویژه در مسافت های طولانی اهمیت ویژه ای پیدا میکند.

    رانندگی در برف
    نکات مهم رانندگی در برف

 

نکات ایمنی رانندگی در برف

 

در هنگام رانندگی در برف نکات مهمی وجود دارند که رعایت آن ها باعث می شود که رانندگی ایمن تری داشته باشید. در این قسمت از مطلب قصد داریم راجع به این نکات صحبت کنیم.

  • رانندگی نکردن در روزهای برفی

تا جایی که برایتان امکانپذیر است از رانندگی در روزهای برفی پرهیز کنید. رانندگی در برف و کولاک ممکن است هر لحظه برای شما مشکلاتی ایجاد کند. حتی اگر جزء بهترین راننده ها باشید باز هم امکان بروز این مشکلات برای شما وجود دارد.

  • رانندگی با سرعت پایین

سرعت بالا در زمان رانندگی در برف می تواند بسیار مشکل ساز شود. تا حد امکان آهسته رانندگی کنید. در زمان بارش برف زمین لغزنده است به همین دلیل سرعت بالا می تواند بسیار مشکل ساز و خطرناک باشد. در این مواقع به علت لیز بودن جاده خودرو دیرتر ترمز می گیرد و ممکن است باعث ایجاد تصادف شود.

  • رعایت فاصله با خودروهای جلویی

یکی از نکات مهم رانندگی در برف این است که فاصله خود را با خودروهای جلویی رعایت کنید. میزان این فاصله باید بیشتر از روزهای عادی باشد. فاصله کم می تواند هر لحظه باعث رخ دادن تصادف شود و خسارت های جانی و مالی بسیاری را ایجاد کند. لیز بودن زمین فرایند ترمز گیری را دچار اختلال می کند و امکان برخورد با خودروهای جلویی را افزایش می دهد.

  • عدم افزایش سرعت در سر بالایی ها

هرگز در روزهای برفی سرعت خود را در سر بالایی ها افزایش ندهید. در این مواقع با افزایش سرعت امکان چرخش لاستیک ها بیشتر می شود و ممکن است پیامدهای بدی داشته باشد. چنانچه در سربالایی به هر دلیلی نیاز به فشردن پدال گاز بود باید این کار را به آهستگی انجام دهید.

  • در نظر گرفتن زمان و مسافت بیشتر برای متوقف کردن خودرو

یکی از نکات مهم رانندگی در برف این است که در این مواقع باید زمان و مسافت بیشتری را برای متوقف کردن خودرو در نظر بگیرید. در این شرایط خودرو دیرتر به ترمز عکس العمل نشان می دهد و به زمان بیشتری برای توقف نیاز دارد.

سخن آخر

آشنایی با نکات مهم رانندگی در برف برای هر راننده ای لازم است. تفاوتی ندارد که چند سال تجربه رانندگی دارید باز هم در زمان برف و کولاک باید این نکات را رعایت کنید. توجه به نکات ذکر شده در متن کمک میکند که رانندگی ایمن تری داشته باشید و مانع از بروز حوادث خطرناک و غیر قابل جبران شوید. در روزهای برفی باید دقت زیادی در زمان رانندگی به خرج دهید و با سرعت مطمئن رانندگی کنید.

سوالات متداول نکات مهم رانندگی در برف

  • آیا در هنگام رانندگی در برف چک کردن مسیر ضروری است؟

بله، پیش از رانندگی باید مسیر مورد نظر را بررسی کنید به ویژه در مواقعی که قصد خروج از شهر را دارید. باید در مورد مواردی مانند شرایط ترافیکی، وضعیت جاده و وضعیت آب و هوا اطلاعات جامعی کسب کنید.

  • آیا باید از سلامت باتری قبل از حرکت مطمئن شویم؟

بله، یکی از نکات مهم رانندگی در برف چک کردن سلامت باتری خودرو است. در فصل زمستان فشار وارده بر خودرو افزایش پیدا میکند. این موضوع باعث می شود که باتری نیز فشار بیشتری را متحمل شود. بهتر است پیش از حرکت از سلامت باتری خود اطمینان حاصل کنید.

  • تعویض تیغه برف پاک کن برای رانندگی در روزهای برفی لازم است؟

بله، اگر برف پاک کن شما مشکل دارد باید آن را تعویض کنید. اگر تیغه های برف پاک کن به درستی کار نکنند مشکلات بسیاری را ایجاد خواهند کرد.

 

 

امتیاز دهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =