کامپیوتر خودروبر

کامپیوتر خودروبر چیست؟


 

این روزها میتوان ردپای پیشرفت تکنولوژی را در همه جا مشاهده کرد. در صنعت خودروسازی نیز تحولات عظیمی رخ داده است و میتوان در بخش های مختلف آن پیشرفت تکنولوژی را احساس کرد. استفاده از فن آوری های نوین در خودروسازی باعث شده که ایمنی و راحتی بیشتری در خودروها ایجاد شود. کامپیوتر خودرو یکی از این تکنولوژی ها است که با حضور خود توانست تحول عظیمی را در صنعت خودروسازی ایجاد کند. در ادامه مطلب اطلاعات کاملی را در مورد اینکه کامپیوتر خودرو چیست در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.

معرفی کامپیوتر خودرو

 

کامپیوتر خودرو را میتوان مغز متفکر آن دانست. وظیفه این بخش ایجاد هماهنگی میان قسمت های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد. این قطعه با کمک سنسورهای مختلفی که در خودرو وجود دارند کار خود را انجام می دهد.

در اصل میتوان گفت این سنسورها در مورد عملکرد وسیله نقلیه اطلاعاتی را در اختیار این قطعه می گذارند. این قطعه نیز اطلاعات را پردازش کرده و از این طریق روی کارکرد خودرو نظارت میکند.

مهم ترین وظایف کامچیوتر خودروبر

مهم ترین وظایف کامپیوتر خودرو

 

کامپیوتر خودرو وظایف بسیاری را بر عهده دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

  • نشان دادن مشکلات خودرو با روشن کردن چراغ چک
  • کاهش میزان آلایندگی خودرو
  • کنترل کردن مصرف سوخت
  • افزایش امنیت
  • کاهش احتمال سرقت خودرو
  • کنترل سرعت و شتاب

بخش های مختلف کامپیوتر خودرو

 

کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است. در این قسمت از مطلب قصد داریم به بررسی این بخش ها بپردازیم.

  • مبدل های آنالوگ به دیجیتالوظیفه این بخش پردازش خروجی سنسورهای مختلف است. پس از پردازش نیز اقدام به تبدیل آن ها از حالت آنالوگ به دیجیتال میکند. این موضوع به این خاطر است که این بخش تنها می تواند اعداد دیجیتالی با بیت های مشخص را بخواند.
  • خروجی های دیجیتالخروجی های دیجیتال وظیفه کنترل کردن مواردی مانند سیستم جرقه زنی و خاموش و روشن کردن فن مربوط به سیستم خنک کننده را بر عهده دارند. خروجی های دیجیتال را میتوان قسمتی از دستورهای کامپیوتر ماشین دانست. ارسال این دستورات تنها به بخش هایی انجام می شود که می توانند پیام های دیجیتالی را پردازش کنند.
  • مبدل های دیجیتال به آنالوگبعضی از سنسورها پیام های آنالوگ را به کامپیوتر خودرو می فرستند. برخی از عملگرها هستند که می توانند دستورات آنالوگ را بخوانند. زمانی که دستورات دیجیتالی از کامپیوتر به این مبدل ها فرستاده می شوند آن ها را به حالت آنالوگ تبدیل می کنند.
  • کاندیشنر سیگنالاین قسمت سیگنال هایی که توسط کامپیوتر خودرو ارسال شده اند را برای بخش های مختلف تعریف میکند. نکته مهم این است که تنها آنالوگ یا دیجیتال بودن این پیام ها نیست که اهمیت دارد بلکه سطح آن ها نیز باید به شکلی باشد که گیرنده بتواند به سادگی آن ها را دریافت و پردازش کند.
  • چیپ های ارتباطیچیپ های ارتباطی را با نام تراشه های ارتباطی نیز می شناسند. این چیپ ها در واقع به عنوان یک رابط میان ورودی ها و خروجی ها عمل می کنند. این تراشه ها باعث شده اند که ارتباط بین قسمت های گوناگون کامپیوتر خودرو سریع تر و قدرتمندتر شود. به نوعی میتوان گفت این چیپ ها نقش حافظه فعال را برای این قطعه دارند.

    از کجا بفهمیم کامپیوتر خودرو مشکل دارد؟

    زمانی که کامپیوتر خودرو دچار مشکل می شود با نشانه هایی همراه است. توجه به این علائم باعث می شود که به موقع از این موضوع مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه مهم ترین این نشانه ها را بیان میکنیم.

    روشن شدن چراغ چک خودرو

    روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند بیانگر وجود مشکل در این قسمت باشد. در این مواقع باید خودرویتان را به یک مکانیک حرفه ای نشان دهید تا این قسمت را مورد بررسی قرار دهد.

    خاموش شدن موتور

    یکی از نشانه های وجود مشکل در این قطعه خاموش شدن موتور است. اگر موتور به صورت نا منظم عمل میکند احتمال دارد که این قسمت خودرو با نقص رو به رو شده باشد.

    روشن نشدن خودرو

    روشن نشدن خودرو نیز می تواند از نشانه های خرابی کامپیوتر آن باشد. زمانی که کامپیوتر ماشین خراب است کنترل و مدیریت موتور بسیار سخت می شود. این موضوع باعث می شود که به درستی روشن نگردد.

    افزایش میزان مصرف سوخت

    با کمک این بخش است که سوخت در حجم مناسبی به سیلندرهای خودرو تزریق می گردد. اگر به هر دلیلی این قطعه دچار مشکل شود میزان مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.

    لرزش پیشرانه

    وقتی که پیشرانه لرزش دارد و توان آن کم می شود احتمالا کامپیوتر خودرو با مشکل مواجه شده است. هنگامی که این قطعه خراب می شود در چند سیلندر فرایند جرقه زنی انجام نمی شود این موضوع باعث می شود که پیشرانه دچار لرزش شود.

    سخن آخر

    کامپیوتر خودرو یکی از مهم ترین بخش های آن به شمار میرود. این قطعه باعث می شود که سیستم های مختلف خودرو بهترین عملکرد را داشته باشند و در هماهنگی کامل با یکدیگر کار کنند. این موضوع باعث می شود که خودروی شما ایمن تر و کارامدتر شود. به دلیل اهمیت زیادی که این قطعه دارد در صورت ایجاد هر گونه مشکل در آن در کمترین زمان باید به یک فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا به طور کامل آن را بررسی کند.

    سوالات متداول کامپیوتر خودرو چیست؟

    1. کامپیوتر خودرو در کدام قسمت آن قرار می گیرد؟

    مکان قرار گیری این بخش تا حد زیادی به مدل خودرو بستگی دارد. هر شرکت فعال در زمینه ساخت خودرو ممکن است مکان متفاوتی را برای این قطعه در نظر بگیرد.

    1. کامپیوتر ماشین چگونه بر عملکرد آن در شرایط بحرانی تاثیر می گذارد؟

    زمانی که خودروی شما در شرایط بحرانی است این قطعه دستورهای خاصی را صادر میکند. از میان این دستورها میتوان به مواردی مانند باز شدن ایربگ ها، خاموش نمودن آتش و به کار انداختن سیستم ترمز اضطراری اشاره کرد.

    1. آیا این قطعه می تواند در نشان دادن معایب خودرو نیز کمک کننده باشد؟

    مبدل های دیجیتال به آنالوگ کاندیشنر سیگنال

امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =