بکسل کردن با خودروسواری

بکسل کردن خودرو با خودروسواری


در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه آیا بکسل کردن با خودروسواری کار درستی است یا نه بپردازیم. به دلایل مختلف امکان دارد خودروی شما در راه خراب شود و احتیاج به بکسل کردن داشته باشد. این فرایند می‌ تواند توسط خودروهای حرفه ای مخصوص بکسل کردن ویژه تعمیرات خودرو انجام شود و یا در صورت اضطرار توسط خودروی سواری برای بکسل کردن ماشین استفاده کرد. در این مقاله به روش های مختلف بکسل کردن خودرو و نکات مربوط به بکسل کردن ماشین با خودروی سواری اشاره می‌ کنیم.

بکسل کردن ماشین چیست؟

بارها دیده اید که ماشین ها به دلیل گیر کردن در گل، خرابی، تصادف، افتادن در چاله و … دچار مشکل می‌شوند و احتیاج به جابه جایی به وسیله خودرویی قدرتمندتر از ماشین خراب به صورت بکسل کردن دارد. بکسل کردن عمل کشیدن ماشین در پشت به وسیله نقلیه دیگر است. وسیله نقلیه ای که کشش را انجام می دهد، یدک کش نامیده می شود. خودروبر میانه از خدمات شرکت خودروبر ایران است.

بکسل کردن با خودرو سواری

در پاسخ به این سوال که آیا می توان از خودرو سواری معمولی برای بکسل کردن یک خودرو دیگر استفاده کردن یا نه باید بگوییم که به طورکلی و در قوانین راهنمایی رانندگی این کار غیر قانونی و غلط است و نباید انجام شود زیرا بکسل کردن یک سری اصول دارد که باید رعایت شود یکی از مهمترین ها این است که باید از یک خودرو اصولی مثل یدک کش ها برای این کار استفاده کرد تا خودرو در راه تحت حرکت و کنترل یدک کش باشد.

روش‌ های مختلف بکسل کردن ماشین

روش های مختلفی برای بکسل کردن ماشین وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند و بسته به شرایط و مکانی که در آن قرار داریم می توانیم از یکی از آنها برای حمل و نقل ماشین خود استفاده کنیم.

  1. بکسل کردن ماشین توسط خودروی شخصی با طناب، زنجیر یا بند بکسل
    استفاده از طناب، زنجیر یا بند بکسل ساده ترین و ارزان ترین راه برای بکسل کردن وسیله نقلیه است. در این روش سپر عقب خودروی جلویی(یدک کش) با استفاده از طناب، زنجیر یا بکسل ماشین به سپر جلوی خودروی آسیب دیده متصل شده و خودروی آسیب دیده توسط خودروی یدک کش بکسل می شود. به طور کلی این روش فقط برای مسافت های کوتاه یا مسیرهایی با ترافیک کم در جاده های فرعی توصیه می شود. زیرا استفاده از سیم بکسل و تسمه برای بکسل وسایل نقلیه در جاده های پرتردد اصلی کمترین ایمنی را دارد.
  2. بکسل کردن با یدک کش
    معمولاً از نیسان و وانت به عنوان یدک‌ کش استفاده می شود. بکسل ماشین از یک کابل یا زنجیر، قلاب و سیم بکسل تشکیل شده است. برای اتصال وسیله نقلیه آسیب دیده به کامیون بکسل ماشین از قلاب و سیم بکسل استفاده می شود. همچنین برای تثبیت چرخ های جلو یا عقب خودروی آسیب دیده از اتصالات چرخ استفاده می شود. پس از قرار دادن آنها در پایه چرخ، لاستیک های خودرو محکم شده و با استفاده از جک از روی زمین بلند می شوند. پس از انجام این مراحل، خودرو با استفاده از بکسل ماشین حرکت کرده و به محل مورد نظر منتقل می شود. استفاده از گیره چرخ، چرخ های جلوی خودرو را از زمین بلند می کند و ساییدگی لاستیک آسیب دیده خودرو و محور انتقال نیرو را کاهش می دهد.
  3. استفاده از کامیون های خودرو بر
    این روش معمولاً برای حمل خودروهای گران قیمت یا اسقاطی استفاده می شود. در صورت بروز حادثه باید از جرثقیل یا کامیون برای حمل آن استفاده شود. اگر آسیب به وسیله نقلیه به قدری زیاد است که نمی توانید آن را با بکسل ماشین حرکت دهید، مثلاً ترمز یا سیستم فرمان مشکل دارد، باید از جرثقیل یا کامیون بکسل ماشین استفاده کنید.
    خودروبر شامل یک طبقه است که وسیله نقلیه آسیب دیده روی آن قرار می گیرد. به منظور حفظ پایداری خودرو در حین حرکت، چرخ ها با استفاده از زنجیر به پایین پایه متصل می شوند. در نتیجه احتمال آسیب و تصادف در این روش بسیار کمتر است.
بکسل کردن ماشین با خودروی شخصی
بکسل کردن ماشین

نکات لازم در بکسل کردن ماشین با خودروی شخصی

به نظر کارشناسان بهترین روش‌ های بکسل کردن ماشین استفاده از یدک‌ کش و خودرو بر است. اما امکان دارد زمانی پیش بیاید که شما به این دو روش دسترسی نداشته باشید و مجبور باشید از خودروی سواری برای بکسل کردن استفاده کنید. بنابراین رعایت نکات مهم در این مورد بسیار حیاتی است.
برای بکسل ماشین به صورت ایمن شما به عنوان راننده خودروی جلویی وظایفی دارید که باید به آنها پایبند باشید. این وظایف عبارتند از:

  • از سلامت خودرو مطمئن باشید
  • طناب بکسل مناسبی را انتخاب کنید.
  • از اتصال صحیح سیم بکسل به هر دو خودرو اطمینان حاصل کنید.
  • با سرعت مطمئن رانندگی کنید.
  • از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.
  • از چرخش های ناگهانی خودداری کنید.
  • تابلوهای مخصوص هشدار را در پشت دو خودرو نصب کنید.

مراحل مختلف بکسل کردن ماشین با خودروی شخصی

برای بکسل ماشین با استفاده از کابل بکسل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کابل را باز کرده و جلوی ماشین قرار دهید. سپس آن را روی زمین بین دو دستگاه قرار دهید و هرگونه گره یا پیچ خوردگی را برطرف کنید.
  • سیم کشی را به دقت بررسی کنید. اگر کابل بکسل ماشین فرسوده یا خورده باشد، ممکن است هنگام بکسل خودرو آسیب دیده سفت شود. تمام قسمت های سیم بکسل را بررسی کنید و در صورت مشاهده آسیب از آن استفاده نکنید.
  • قسمت اتصال کابل را پیدا کنید. در گلگیرهای جلو و عقب اکثر خودروها یک قلاب یا قاب حلقه ای شکل وجود دارد که می توانید یک تسمه، طناب یا قلاب فولادی را از آن عبور دهید.
  • تسمه را از قسمت بکسل وسیله نقلیه خود عبور دهید. اگر انتهای تسمه قلاب دارد، قلاب را از سوراخ حلقه عبور دهید و سپس آن را به خود تسمه متصل کنید. اگر در انتهای تسمه حلقه ای وجود دارد، آن را از قسمت بکسل ماشین خودرو عبور دهید و انتهای دیگر تسمه را از حلقه عبور دهید تا در جای خود محکم شود.
  • ماشین بکسل را نزدیک انتهای کابل بکسل که جلوی وسیله نقلیه آسیب دیده امتداد دارد، پارک کنید. وسیله نقلیه بکسل ماشین را در همان خطی که وسیله نقلیه آسیب دیده است متوقف کنید.
  • میله بکسل ماشین را پشت خودروی بکسل ماشین نصب کنید. قلاب فلزی را مستقیماً به دستگاه وصل نکنید. کمربند را از مورب عبور دهید و قلاب را به خود کمربند وصل کنید.
  • بکسل ماشین را به آرامی به جلو حرکت دهید تا تسمه سفت شود. از راننده بکسل ماشین بخواهید به آرامی وسیله نقلیه را به جلو حرکت دهد تا زمانی که کشش کافی روی تسمه بکسل برای بلند کردن تسمه از روی زمین وجود داشته باشد. از راننده بخواهید بعد از بستن کمربند ایمنی توقف کند. پس از اعمال کشش و فشار بیشتر به کمربند، به دنبال هر گونه علائم ساییدگی یا پارگی باشید.
  • لباس یا پتو را روی کمربند قرار دهید. شکستگی کمربند می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر بشکند مثل شلاق بزرگ حرکت می کند و اگر قلاب های فلزی داشته باشد خطر بیشتر می شود. قرار دادن یک ژاکت یا پتو روی کمربند به کاهش ضربه آسیب ناشی از شکستگی کمربند کمک می کند.
  • وسیله نقلیه آسیب دیده را خیلی آهسته بکشید. وسیله نقلیه بکسل شده باید در وضعیت خنثی باشد. تسمه خودرو را به سمت خودروی یدک‌ کش می‌ کشد، بنابراین راننده خودروی یدک‌ کش باید ترمزها را کنترل کند تا هنگام یدک‌کشی با خودروی یدک‌کش برخورد نکند.
  • از تسمه بکسل فقط برای بکسل در فواصل کوتاه استفاده کنید. پس از رسیدن به مقصد، بند بکسل را بردارید. اگر مجبورید مسافت زیادی را طی کنید، از یدک کش یا خودرو بر استفاده کنید.
خودروی یدک‌ کش برای بکسل
خودروی های یدک‌ کش
سخن پایانی

راه های زیادی برای بکسل ماشین وسایل نقلیه وجود دارد که برخی برای شرایط خاص بهتر از بقیه هستند. استفاده از تسمه بکسل یک راه عالی برای بیرون کشیدن وسیله نقلیه از گل، برف یا شن است، اما برای رانندگی در جاده مناسب نیست. استفاده از بکسل ماشین با خودروهای شخصی راه خوبی برای بکسل ماشین خودروهای دیفرانسیل جلو است، اما برای خودروهای FWD چندان خوب نیست و خودروبر بهترین انتخاب برای این نوع خودروها است. بنابراین باید شرایط را به خوبی بررسی کنید و از روش بهینه برای بکسل ماشین خودرو استفاده کنید تا به هر دو خودرو آسیب نرسد و یا تصادف نکند.

سوالات متداول بکسل کردن با خودروسواری

  1. تفاوت بکسل‌ کردن خودروهای تک‌ دیفرانسیل و چهار چرخ محرک چیست؟
    اگر وسیله نقلیه آسیب دیده چهار چرخ متحرک است، بهتر است از یدک‌ کش استفاده کنید. این امر از سایش قطعات محور انتقال نیرو جلوگیری می کند. اگر خودروی آسیب دیده دیفرانسیل عقب است، باید محور محرک را از طریق کلید یا به صورت دستی جدا کنید. پس از انجام این کار، بسته به نوع گیربکس، باید خودروی آسیب دیده را در حالت خنثی قرار دهید و ترمز دستی را رها کنید یا محور محرک را جدا کنید.
  2. خودروی سواری که ماشین ما را بکسل می کند چه ویژگی باید داشته باشد؟
    خودرو سواری که به یدک‌کش از آن استفاده می‌ کنیم باید پر قدرت تر از خودروی عقبی که مشکل دارد باشد، زیرا برای روشن و خاموش کردن هر دو خودرو به نیروی موتور و ترمز بیشتری نیاز دارد.
  3. اگر ماشین را اشتباه بکسل کنیم چه اتفاقی می افتد؟
    بکسل کردن نادرست ماشین می‌ تواند آنها را دچار خرابی و یا حادثه جبران ناپذیری کند. بنابراین رعایت اصول درست این روش ضروری است.
امتیاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =