دلایل داغ کردن خودرو در تابستان و راه حل

دلایل داغ کردن خودرو در تابستان


داغ کردن خودرو آن هم در تابستان بسیار خوشایند نیست و نگرانی های زیادی را برای رانندگان در روزهای گرم تابستان به وجود می آورد. بنابراین داشتن اطلاعات در رابطه با علت و راه حل داغ کردن خودرو اهمیت زیادی دارد. ما در ادامه قصد داریم به بررسی دلایل داغ کردن خودرو در تابستان و راه حل آن بپردازیم.

بنابراین اگر شما هم با چنین مشکلی در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان مواجه شدید بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و به هیچ وجه وحشت نکنید. دلایل زیادی وجود دارد که موجب داغ کردن خودرو در فصل تابستان می شود که البته به سادگی نیز قابل رفع است. ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. خودروبر بستان آباد

دلایل داغ شدن بیش از حد خودرو در تابستان

روزهای گرم تابستان به خودی خود کمی غیر قابل تحمل است چه برسد به زمانی که در این هوای گرم، خودرو هم داغ کند که واقعا بر زبان آوردن چنین شرایطی هم به خودی خود سخت و غیر قابل تحمل است. اما دلایل داغ شدن خودرو در تابستان چیست؟ دلایل زیادی وجود دارد که به موجب آن خودرو در تابستان داغ می کند که در ادامه برخی از این دلایل را بیان خواهیم کرد.

  • نشتی

یکی از دلایل اصلی در داغ شدن خودرو نشتی است. نشتی می تواند در هر قسمتی از خودروی شما مانند رادیاتور، سیستم خنک کننده موتور، سیفون آب و … به وجود بیاید. با این حال نشتی در خودرو عملکرد سیستم خنک کننده خودرو را مختل می کند که این امر موجب داغ شدگی خودرو می شود که برای رفع چنین مشکلی باید خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه ببرید. خودروبر سرچم

  • آسیب دیدگی پمپ آب

وظیفه پمپ آب در خودرو این است که به عنوان یک نیروی محرکه کلیدی در پشت سیستم خنک کننده عمل می کند تا به آرامی این قطعه کار کند. عملکرد پمپ آب بدین شکل است که مایع خنک کننده را از رادیاتور می کشد و به دیگر قطعات وارد می کند. در صورت هر گونه آسیب به پمپ آب، عملکرد پمپ آب مختل می شود که در اثر این جریان سیستم خنک کننده نیز عملکرد درستی نخواهد داشت که در نتیجه آن خودرو داغ خواهد کرد. به همین دلیل است که در صورت بروز هر گونه بی نظمی در عملکرد پمپ آب، گرم شدن بیش از حد موتور ممکن است رخ دهد. خودروبر هشترود

  • کیفیت روغن موتور

کیفیت روغن موتور نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر داغ کردن خودرو در تابستان است. بنابراین، سطح روغن و کیفیت روغن موتور خود را به طور مرتب بررسی کنید.

  • مسدود شدن شیلنگ ها

در برخی از مواقع شیلنگ هایی که به گردش مایع خنک کننده در سرتاسر موتور کمک می کنند ممکن است مسدود شده باشد. البته یک انسداد کوچک نیز موجب متوقف کردن گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور می شود که این امر به صورت خودکار مانع از گرم شدن موتور خودرو می شود. بنابراین در صورت بررسی و مشاهده پارگی در شیلنگ ها بهترین کار تعویض آن با شیلنگ های جدیدتر و کارآمدتر است.

گرم شدن بیش از حد موتور ماشین
گرم شدن بیش از حد خودرو
  • آسیب دیدگی رادیاتور

بررسی دوره ای رادیاتور را جدی بگیرید به این دلیل که رادیاتور خود مکانی است که مایع خنک کننده برای تغییر دمای خود به آن قسمت می رود. این بدین معنی است که یک سیستم خنک کننده نمی تواند بدون رادیاتور کار خود را به درستی انجام دهد. بنابراین در صورت آسیب دیدگی رادیاتور، مایع خنک کننده داغ یا خیلی گرم می شود که این امر موجب داغ شدن خودرو می شود. رادیاتور آسیب دیده یا شکسته موجب می شود که دماسنج به سمت اندازه گرم حرکت کند و موجب گرم شدن بیش از حد خودرو می شود.

  • کیفیت مایعات خنک کننده

با توجه به این که کیفیت مایع خنک کننده در بسیار از موارد ممکن است متغیر باشد. بنابراین همیشه سعی کنید محصولات و مواد شیمیایی با کیفیت استاندارد را برای خودروی خود انتخاب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید و هیچگونه پیشامدی همچون داغ شدگی خودرو را به همراه نداشته باشد.

  • خراب بودن ترموستات

از آنجا که تنظیم دمای خودرو وظیفه ترموستات است، بنابراین اگر ترموستات به هر دلیلی خراب شود، جریان مایع خنک کننده را نمی تواند کنترل کند که منجر به داغ شدن بیش از حد موتور خودرو می شود. در صورتی که ترموستات خودروی شما دچار مشکل شده باشد، به دلیل خراب بودن ترموستات، مایع خنک کننده نمی تواند از سیستم خنک کننده عبور کند که این امر نیز به نوبه خود موجب داغ شدن بیش از حد خودرو می شود.

  • گرفتگی یا ترک در رادیاتور

رادیاتور خودرو وظیفه بیرون کشیدن گرما از سیستم خنک کننده خودرو را بر عهده دارد. بنابراین هر گونه ترک یا گرفتگی در رادیاتور ممکن است کارایی رادیاتور را کاهش دهد و موجب داغ شدن خودرو شود.

  • خراب شدن فن رادیاتور

وظیفه فن رادیاتور، کشیدن هوا به داخل رادیاتور برای کاهش دمای مایع خنک کننده است. بنابراین در صورتی که فن رادیاتور خراب شود دیگر نمی تواند دمای مایع خنک کننده را کاهش دهد و موجب داغ شدن خودرو در فصل تابستان می شود.

  • شل شدن تسمه ها

تسمه ها نقش مهمی در تعیین مسائل گرمایشی در خودرو دارند. اگر تسمه های خودرو شما شل یا شکسته است، انتظار خوبی از عملکرد درست آن نداشته باشید.

  • سطوح پایین روغن

روغن موتور در خودرو برای جلوگیری از گرما و پشتیبانی از فرآیند خنک سازی بسیار ضروری است. روغن همچنین به کاهش اصطکاک و روانکاری کمک می کند. بنابراین، اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، در مرحله اول بهتر است سطح روغن را بررسی کنید.

کنترل داغ شدن خودرو
داغ شدن موتور ماشین

راه های جلوگیری از داغ شدن خودرو

در اینجا برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که می تواند به شما در جلوگیری از داغ شدن ماشین در فصل تابستان کمک کند.

  • همیشه یک بطری مایع خنک کننده یا ضد یخ اضافی در خودرو به همراه داشته باشید تا بتوانید در این مواقع حساس از آن استفاده کنید.
  • اگر هوا خیلی گرم است، سعی کنید زیاد از کولر استفاده نکنید، به خصوص اگر در ترافیک سنگین گیر کرده اید.
  • به این نکته دقت داشته باشید که قبل از رانندگی کندانسور را تمیز کنید زیرا اجازه می دهد هوا از رادیاتور عبور کند و اگر سیستم خنک کننده خودرو شما به خوبی کار کند، از شرایطی مانند گرمای بیش از حد خودرو نیز جلوگیری می شود.
  • اطمینان یابید که سطح مایع خنک کننده ماشین خود را به طور مرتب بررسی کنید. از یک مایع خنک کننده مرغوب و با کیفیت استفاده کنید زیرا گاهی اوقات یک خنک کننده جدید اما بی کیفیت می تواند باعث ایجاد مشکل در موتور خودرو شما شود.
  • از بسته بودن درپوش رادیاتور قبل از رانندگی اطمینان یابید به این دلیل که بسته نبودن درب آن برای موتور خودرو تاثیر منفی می گذارد.
  • شیشه های ماشین خود را برای تهویه متقابل باز کنید.
  • کولر خودرو را در زمان داغ شدن خودرو خاموش کنید.
سخن پایانی

در رابطه با دلایل داغ کردن خودرو و راه حل های آن مطالبی را بیان کردیم اما بهتر است بدانید در صورتی که خودرو داغ کرد سعی نکنید درب رادیاتور را در زمان داغ شدن خودرو باز کنید. اجازه بدید کمی خنک شود سپس آن را باز کنید. هنگامی که موتور شما شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، رانندگی را متوقف کنید. رانندگی گزینه مناسبی نیست زیرا می تواند آسیب های جدی تری را به موتور و دیگر قطعات خودرو وارد کند. بنابراین بهتر است خودرو را در سایه نگه دارید.

سوالات متداول دلایل داغ کردن خودرو در تابستان و راه حل

  1. راه های جلوگیری از داغ کردن خودرو کدامند؟
    رانندگی اصولی، بررسی کردن کیفیت مایع ضد جوش و ضد یخ، بررسی کردن تسمه کندانسور، تمیز کردن مرتب کندانسور،بررسی مرتب وضعیت خروجی اگزوز، سرویس دوره ای اجزا و قطعات سیستم خنک کننده،چک کردن تسمه موتور، پارک کردن خودرو در زیر سایه و به دور از نور مستقیم خورشید
  2. مهمترین نکته در زمان داغ شدن خودرو چیست؟
    در مرحله ابتدایی بهتر است سریع خودرو را خاموش کنید و درب کاپوت را باز کنید. تا زمانی که خودرو خنک نشده است درب رادیاتور را باز نکنید. بعد از اینکه خودرو خنک شدن درب رادیاتور را باز کردن و آب درون آن بریزید.
  3. مهمترین علت داغ شدن خودرو چیست؟
    خرابی رادیاتور،تنظیم نبودن موتور و وارد آمدن فشار زیاد به آن، خراب شدن ترموستات، پایین آمدن میزان کیفیت روغن
امتیاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =