دلایل داغ کردن موتور چیست

علت داغ کردن موتور چیست؟


گاهی اوقات راننده متوجه می شود که موتور اتومبیل داغ کرده است. این مسئله می تواند بسیار استرس زا باشد و فرد را دچار تنش کند. در این شرایط باید ابتدا بدانید که دلایل داغ کردن موتور چیست؟ تا از این طریق بتوانید راه حل مناسبی برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور پیدا کنید. از آن جایی که همه انرژي تولید شده توسط موتور به انرژي مکانیکی تبدیل نمی شود در نتیجه بخشی از آن تولید گرما کرده و موتور را داغ می کند.

علت داغ کردن موتور ماشین

می خواهید بدانید دلایل داغ کردن موتور چیست؟ دقت کنید که اجزاء مختلفی در خودرو تعبیه شده است تا از داغ شدن موتور جلوگیری کنند. در شرایطی که برای یکی از این قطعات مشکلی به وجود آید، احتمال داغ شدن موتور به شدت افزایش می یابد. مهم ترین دلایلی می تواند در داغ کردن موتور موثر باشند عبارتند از:

خرابی رادیاتور

رادیاتور های یکی از قطعات اصلی در خودرو به شمار می آیند. هر گونه خرابی در این قطعه مانند سوراخ شدن لوله و یا گرفتگی آن، پاره شدن شیلنگ و یا رسوب گرفتن آن می تواند در بروز این مشکل موثر باشد. با خراب شدن این وسیله آب به درستی جریان نمی یابد و در نتیجه مایع خنک کننده ای برای موتور فراهم نمی شود. در نهایت دمای موتور پایین نیامده و موتور خودرو جوش می آورد.

معیوب بودن فن رادیاتور

فن رادیاتور یکی از قسمت های مهم می باشد که خود نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده است. این فن که با نام پروانه نیز شناخته می شود هوا را به سمت رادیاتور هدایت می کند. حال اگر این فن نتواند به خوبی بچرخد، هوای خنک به سمت رادیاتور فرستاده نمی شود و در نتیجه شرایط برای خنک کردن موتور وجود ندارد.

خرابی ترموستات

این قطعه که بین موتور و رادیاتور قرار می گیرد وظیفه دارد تا دمای آب را کنترل کند. حال اگر این قطعه خراب شود، کنترل دما به درستی انجام نمی شود و به سرعت موتور داغ می شود.

خرابی واترپمپ

اگر این قطعه خراب شود، آب با سرعت لازم وارد موتور نمی شود و یا این که حجم لازمی از آب که باید به موتور برسد، تامین نمی گدد. در نتیجه باز هم شرایط برای خنک کردن موتور فراهم نمی شود و در نتیجه موتور داغ می کند.

خرابی واشر سرسیلندر

این واشر که بین سیلندر و سر سیلندر قرار می گیرد از نشت آب و یا روغن جلوگیری می کند. علاوه بر آن اجازه ترکیب شدن این دو ماده را با هم نمی دهد. حال اگر این قطعه خراب شود آب و یا روغن وارد محفظه احتراق شده و در نتیجه شرایط برای داغ شدن موتور خودرو فراهم می شود.

سفت شدن سوپاپ ها

هنگام بستن سوپاپ ها باید توجه داشته باشید که شل نبوده و یا این که بیش از حد سفت نشده باشند. حال اگر این قطعات بیش ار حد مجاز سفت شوند، موتور با فشار بیش تری کار می کند. این امر در نتیجه سبب داغ شدن موتور خواهد شد.

مسدود شدن اگزوز
مسدودی خروجی اگزوز

مسدود شدن خروجی اگزوز

در حالت عادی زمانی که موتور روشن شده و خودرو شروع به کار کردن می کند، دود از اگزوز خارج می شود. حال اگر این اگزوز مسدود شده باشد، موتور فشار زیادی را باید تحمل کند و این امر در نهایت سبب داغ شدن موتور خواهد شد.

نشانه های داغ کردن موتور

حال که متوجه شدید دلایل داغ کردن موتور چیست؟ بهتر است که با نشانه های بروز این مشکل نیز آشنا شوید. معمولا زمانی که موتور خودرو داغ کرده و یا به اصطلاح جوش می آورد با نشانه های مختلفی همراه است که عبارتند از:

  • داغ شدن بیش از حد کاپوت
  • روشن شدن چراغ هشدار
  • شنیدن سر و صدای غیر عادی از موتور
  • بالا رفتن آمپر آب
  • نشت روغن از موتور
  • احساس بوی سوختگی
  • خروج بخار از موتور
  • کاهش قدرت و شتاب موتور

راه های پیشگیری از داغ شدن موتور خودرو

باید دقت داشته باشید که شما با رعایت یکسری نکات اصولی می توانید از داغ شدن موتور خودرو جلوگیری کنید. هم چنین در اداه به بررسی راه هایی برای جلوگیری از داغ شدن موتور جلوگیری شود. مهم ترین روش ها برای این کار عبارتند از:

  • رانندگی اصولی
  • بررسی وضعیت رادیاتور به صورت هفتگی و یا ماهانه
  • استفاده از ضد یخ و ضد جوش مناسب و مرغوب
  • تمیز کردن مرتب کندانسور
  • جک کردن تسمه موتور
  • عدم پارک کردن ماشین در محیط های گرم و زیر تابش مستقیم نور خورشید
  • بررسی وضعیت خروجی اگزوز
  • سرویس دوره ای اجزاء سیستم خنک کننده
داغ کردن موتور خودرو
داغ شدن موتور ماشین
سخن پایانی

گاهی اوقات موتور خودرو داغ کرده و شما را نگران می کند. برای جلوگیری از وقوع این مشکل باید بدانید دلایل داغ کردن موتور چیست؟ و با نشانه های بروز این مشکل آشنا شوید. این مشکل بیش تر در اثر خرابی و ایجاد خلل در رایاتور و یا مسدود شدن اگزور ایجاد می شود. علاوه بر آن بهتر است با یک رانندگی اصولی و چک کردن مرتب قسمت هایی مانند خروجی اگزوز، تسمه موتور، وضعیت رادیاتور و همچنین تمیز کردن مرتب کندانسور از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید. از این که تا پایان همراه ما بودید، بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول دلایل داغ کردن موتور چیست؟

  1. در زمان داغ شدن موتور چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
    در این مواقع باید خودرو را خاموش کنید و درب کاپوت را باز نمایید. اجازه دهید تا رادیاتور کاملا خنک شود و در سپس درب آن را باز کنید. سطح مایع خنک کننده درون آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به آن اضافه کنید.
  1. مهم ترین علت داغ شدن موتور خودرو ها چیست؟
    کم شدن مایع خنک کننده، کم شدن روغن و یا از دست دادن کیفیت خود و همچنین خرابی رادیاتور را می توان به عنوان رایج ترین دلایل بروز این مشکل معرفی کرد.
  1. رادیاتور چه وظیفه ای که سیستم خودرو ایفا می کند؟
    این وسیله یکی از اجزاء سیستم خنک کننده می باشد که با گردش آب میزان گرما را کاهش می دهد.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هفت =