دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست

دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز


سوت کشیدن لنت ترمز یکی از ایراداتی هست که خودرو با آن مواجه می شود. بسیاری از افراد می خواهند بدانند دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این مشکل می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و نمی توان آن را فقط به سیستم ترمز خودرو مرتبط دانست. از آن جایی که سیستم ترمز یکی از بخش های بسیار حیاتی خودرو شما به حساب می آيد، در صورت شنیدن صدای سوت هنگام ترمزگیری باید سریعا به یک متخصص فعال در این زمینه مراجعه کنید و مشکل ایجاد شده را برطرف نمایید.

دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست؟

باید بگوییم که این صدا می تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود آید. یکی از مهم ترین نمونه از این دلایل، تمام شدن لنت ها می باشد. در این حالت آهن لنت با دیسک ترمز برخورد کرده و سبب ایجاد صدای نا هنجار می گردد. در این حالت باید برای تعویض لنت اقدام کنید در غیر این صورت دیسک لبه دار شده و خراب می شود. برای این که متوجه شویم لنت تمام شده است راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر

این چراغ در اثر عوامل مختلفی روشن می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. پایین آمدن سطح روغن ترمز
  2. بالا بودن ترمز دستی
  3. تمام شدن لنت ترمز

بازدید چشمی

بهتر است که چرخ ها را به صورت ماهانه باز کرده و مورد بررسی قرار دهید. لنت درون آن را نیز به صورت چشمی مورد بررسی قرار دهید و هر زمان که متوجه شدید، ۷۰ درصد آن تمام شده است باید برای تعویض لنت اقدام کنید.

صدای خر خر لنت

معمولا زمانی که این قطعه تمام می شود یک تکه آهن در انتهای آن باقی می ماند که با حرکت خودرو بر روی دیسک ها کشیده می شود. این امر باعث ایجاد صدای خر خر می شود و افراد از این طریق متوجه تمام شدن لنت خواهند شد.

کیفیت بد لنت ها

برخی از لنت ها مطابق با استاندارد ها تهیه نشده اند و میزان فلز به کار رفته در آن ها زیاد است. این امر سبب می شود تا هنگام ترمز گیری با صدای ناهنجاری مواجه شوید، در این شرایط تنها راه حل برای بر طرف کردن مشکل، تعویض لنت می باشد.

وجود خط روی دیسک های ترمز
وجود خراش روی دیسک های ترمز

وجود خط و خش روی دیسک های ترمز

گاهی اوقات مشکل از لنت نبوده و دیسک ترمز خط دار سبب بروز این مشکل می شود. در این شرایط لنت به طور کامل با سطح دیسک تماس برقرار نمی کند و این امر باعث ایجاد صدا های نا هنجار خواهد شد. برای رفع این مشکل فقط باید دیسک ترمز را تعویض کنید و یک نمونه استاندارد و مناسب از این محصول خریداری کنید.

داغ شدن بیش از حد دیسک ترمز

زمان هایی که بیش از حد از ترمز استفاده می کنید، احتمال داغ شدن دیسک نیز افزایش می یابد. معمولا در ترافیک ها و سطوح شیبدار و پر پیچ و خم افراد مجبور می شوند پشت سر هم از ترمز استفاده کنند و این امر سبب داغ شدن این قطعه می شود. برای حل این مشکل تنها کافیست که به سیستم ترمز کمی زمان بدهید تا استراحت کرده و خنک شود.

لبه دار شدن دیسک ترمز

این عامل نیز یکی دیگر از دلایل بروز صدای ناهنجار لنت ها هنگام ترمز گرفتن می باشد. در این حالت لنت به طور کامل بر روی دیسک قرار نگرفته و به شکل زاویه دار بر روی دیسک واقع می شود. علت اصلی این مشکل بی کیفیت بود و استاندارد نبودن دیسک ها می باشد که باید سریعا تعویض شده و یک نمونه مناسب از آن ها خریداری شود.

چرا هنگام ترمز گرفتن لنت ها صدا می دهند؟

برای این که بدانید دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست؟ باید بگوییم که علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، موارد دیگری نیز وجود دارند که سبب ایجاد صدا هنگام ترمز گرفتن می شوند. گاهی اوقات آسیب دیدن فنر نگهدارنده لنت باعث می شود تا لنت در محل مناسب خود قرار نگیرد و در نتیجه موقع ترمز گرفتن این قطعه جا به جا شده و سبب ایجاد صدا می شود.

  • علاوه بر آن گاهی اوقات دیسک بیش از حد صاف و لیز می شود و در اصطلاح می گویند که دیسک شیشه ای شده است. در این حالت نیز هنگام ترمز گرفتن با صدا های عجیبی مواجه خواهید شد.
  • برای رفع این مشکل باید سطح دیسک را به کمک سمباده زبر کنید تا از این حالت خارج شود. در شرایطی که این کار نتوانست در کاهش صدای لنت موثر باشد باید برای تعویض دیسک ترمز اقدام کنید. گاهی اوقات لنت ترمز ها به دلیل بی کیفیت بوده، سطحی شیشه ای پیدا می کنند. در این شرایط نیز امکان ایجاد صدا های گوش خراش وجود دارد که برای رفع مشکل باید لنت ترمز را تعویض کنید.
  • یکی دیگر از دلایل بروز این صدا ها، جدا شدن گوشته لنت از روی آهن لنت می باشد که این مسئله نیزدر اثر بی کیفیت بودن و چسب کاری نا مناسب لنت به وجود می آید. برای حل این مشکل نیز باید لنت ترمز را تعویض کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود و صدا های ناهنجار نیز از بین بروند.
هنگام ترمز گرفتن لنت ها صدا می دهند
دلیل اینکه هنگام ترمز گرفتن لنت ها صدا می دهند؟
سخن پایانی

افراد زیادی از خود می پرسند که دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست؟ در پاسخ به آن ها باید بگوییم که این صدا ها در اثر عوامل مختلفی به وجود می آیند و نمی توان فقط یک عامل را برای بروز این صدا ها در نظر گرفت. این صدا ها بیش تر به لنت و دیسک ترمز ها بر می گردند و در اثر بی کیفیت بودن و یا خراب شدن هر یک از آن ها احتمال ایجاد این صدا ها افزایش می یابد. تمام شدن، شیشه ای شدن و بی کیفیت بودن لنت ها و همچنین لبه دار شدن، داغ شدن و صابونی شدن دیسک ها از مهم ترین عوامل بروز این صدا ها می باشند.

سوالات متداول برای دلیل سوت کشیدن لنت ها هنگام ترمز چیست؟

  1. برای جلوگیری از صدای سوت هنگام ترمزگیری، شرکت های لنت سازی چه ترفند هایی پیاده می کنند؟
    این شرکت ها برای تولید محصولات خود از پخ زدن، شیار وسط لنت، ورقه های پشت لنت و همچنین با استفاده از تکنولوژی NRS استفاده می کنند تا از این طریق از بروز صدا های ناهنجار جلوگیری کنند.
  1. مکانیک ها برای رفع صدای لنت هنگام ترمز گیری چه اقداماتی انجام می دهند؟
    ابتدا مشکل اصلی را پیدا کرده و قطعه مورد نظر را تعویض و یا تعمیر می کنند. در برخی شرایط نیز با گریس زدن و یا روغن زدن پشت لنت و همچنین از طریق سمباده کشیدن بر روی لنت از ایجاد صدا هنگام ترمز گیری جلوگیری می کنند.
  1. چه عواملی سبب می شوند تا لنت ها به طور کامل بر روی دیسک قرار نگیرند؟
    استاندارد نبودن لنت، ایراد در کالیپر ترمز و همچنین نصب غیر اصولی لنت ترمز از مهم ترین دلایل بروز این مشکل می باشد.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =