راهنمای انتخاب بهترین روغن‌ موتور برای خودرو چیست

درباره انتخاب بهترین روغن‌ موتور برای خودرو


آیا از سطوح مختلف کیفیت و سازگاری روغن‌موتورهای مختلف و ارتباط آن‌ ها با وسیله نقلیه خود آگاه هستید؟ و آیا می خواهید درباره راهنمای انتخاب بهترین روغن‌ موتور برای خودرو چیست؟ بیشتر بدانید. این دانش عمومی است که روغن‌موتور نقش مهمی در سلامت موتور خودرو دارد. اما بسیار مهم است که بدانید بسته به مدل و نوع موتور به غلظت ‌ها و کیفیت‌ های متفاوتی از روغن نیاز دارید. در این مقاله، هدف ما این است که شما را با بهترین روغن‌موتورهای موجود برای هر خودرو آشنا کنیم و مطمئن شویم که مناسب‌ترین گزینه را پیدا خواهید کرد.

دلیل اهمیت روغن‌ موتور

وظیفه اصلی روغن ‌موتور روان کاری اجزای مختلف موتور خودرو است که به‌طور مؤثر اصطکاک بین قطعات فلزی موتور را کاهش می‌دهد. درنتیجه، استفاده از روغن‌موتور با غلظت و کیفیت مناسب برای وسیله نقلیه شما حیاتی است. روغن‌موتور برای موتور خودرو بسیار مهم است، زیرا در روان کاری قطعات متحرک به‌طور مؤثر عمل کرده و اصطکاک بین آن ‌ها را به حداقل می ‌رساند. بنابراین، موتور را از سایش و آسیب‌ های ناشی از گرما محافظت می ‌کند. ازاین ‌رو، انتخاب روغن‌ موتور مناسب و باکیفیت برای جلوگیری از آسیب جدی به موتور ضروری است.

خرید روغن ‌موتور خودرو
راهنمای خرید روغن ‌موتور

راهنمای انتخاب بهترین روغن ‌موتور برای خودرو

هنگام تعیین مناسب ‌ترین روغن‌ موتور، چندین فاکتور حیاتی باید در نظر گرفته شود:

بررسی استانداردهای روغن‌موتور

استانداردهای ذکرشده روی ظرف روغن‌موتور را به‌دقت بررسی کنید. روغن‌های موتور باکیفیت ممتاز از استانداردهای API یا رتبه‌بندی ACEA پیروی می‌کنند که باید به‌وضوح روی بسته‌بندی نشان داده شود.

استاندارد API

استاندارد API که نشان‌دهنده موسسه نفت آمریکا است، از حرف “S” برای موتورهای بنزینی و به دنبال آن حروف الفبایی از “A” تا “N” استفاده می ‌کند. برای موتورهای دیزلی از حرف “C” و به دنبال آن از “A” تا “J” استفاده می ‌شود. هر چه حروف الفبا بالاتر باشد، کیفیت روغن‌ موتور بیشتر است. به‌عنوان‌مثال، روغن با استاندارد SN بالاترین کیفیت را نشان می‌ دهد و از استاندارد SA فراتر می ‌رود. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که هر حرف برای موتورهای تولیدشده در سال ‌های خاص مناسب است.

در هنگام خرید روغن ‌موتور چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

چندین فاکتور مهم برای اطمینان از عملکرد و نگهداری بهینه خودرو هنگام خرید روغن‌ موتور باید در نظر گرفته شود. این عوامل عبارت‌اند از

  • ویسکوزیته روغن‌ موتور
  • درجه استاندارد کیفیت روغن ‌موتور
  • غلظت روغن ‌موتور یا رتبه SAE
  • شاخص API
  • نوع روغن ‌پایه (معدنی، مصنوعی یا نیمه مصنوعی) مورداستفاده در روغن ‌موتور

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته به ‌اندازه گیری مقاومت یک ماده در برابر جریان اشاره دارد. در راهنمای خرید روغن‌موتور نقش بسزایی دارد. ویسکوزیته اغلب با اصطلاح “چسبندگی” همراه است. در مایعات، ویسکوزیته تحت تأثیر جاذبه بین ‌مولکولی است و با دما رابطه معکوس دارد. دماهای بالاتر باعث کاهش ویسکوزیته مایعات می ‌شود. درنتیجه، روغن‌ های موتور با ویسکوزیته بالاتر، روان کاری بهتری را ارائه می‌ کنند و به عملکرد نرم ‌تر خودرو کمک می ‌کنند.

ویسکوزیته و روغن‌موتور

SAE  از حرف “W” که مخفف “Winter” است برای نشان دادن ویسکوزیته در دماهای سردتر استفاده می ‌کند. این امتیاز در مقیاس 0 تا 60 اختصاص داده ‌شده و بر روی برچسب بطری روغن‌موتور نمایش داده می ‌شود. عدد W کمتر به معنای عملکرد بهتر روغن ‌موتور در آب ‌وهوای سرد است. به‌عنوان‌ مثال، افرادی که در مناطق سرد زمستانی زندگی می ‌کنند باید روغن ‌موتور با درجه W پایین‌ تر را انتخاب کنند.
علاوه بر این، یک عدد بعد از W درج‌ شده است که نشان ‌دهنده ویسکوزیته روغن در دمای 100 درجه سانتی‌ گراد است. این نشان می ‌دهد که هر چه این عدد کمتر باشد، روغن ‌موتور در 100 درجه سانتی‌گراد نازک ‌تر می ‌شود. برای مثال، روغن ‌موتور 10W-20 مناسب ‌تر از روغن‌موتور 10W-30 در شرایط دمای سرد است.

ویسکوزیته و روغن‌موتور خودرو
ویسکوزیته و روغن‌موتورماشین

آشنایی با انواع روغن‌موتور خودرو

در ادامه پرداختن به سوال اصلی متن، در باره انتخاب روغن موتور اشاره به این نکته حائز اهمیت است که روغن‌موتور برای انواع خودروها از نفت گرفته می ‌شود. بااین ‌حال، مواد پایه خاص و ترکیب شیمیایی روغن ممکن است متفاوت باشد. این تمایز یکی از عواملی است که بر کیفیت و عملکرد روغن‌موتور تأثیر می ‌گذارد. کیفیت روغن‌ موتور زمانی بهبود می ‌یابد که ساختار شیمیایی آن افزایش ‌یافته و ناخالصی ‌ها به‌طور مؤثر در طول فرآیند تولید حذف شوند. نوع پایه استفاده ‌شده در روغن‌موتور نیز نقش مهمی در طول عمر و عملکرد آن در داخل موتور دارد. در زیر طبقه‌بندی روغن‌های موتور بر اساس پایه تولید آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  • روغن ‌موتور معمولی (معدنی)
    روغن‌ موتور استاندارد با استفاده از روغن خام به‌ عنوان پایه همراه با افزودنی‌ های اضافی فرموله می ‌شود. یکی از مقرون ‌به ‌صرفه ترین و اساسی ‌ترین انواع روغن ‌موتور در نظر گرفته می ‌شود. هدف از این افزودنی ‌ها افزایش ظرفیت روغن برای به حداقل رساندن اصطکاک، محافظت در برابر خوردگی و جلوگیری از فرسودگی قطعات است. روغن ‌موتورهای معمولی معمولاً برای استفاده در خودروهای سبک ‌وزنی که به روغن ‌موتور مصنوعی نیاز ندارند، مناسب هستند.
  • روغن ‌موتور مصنوعی یا فول سنتتیک
    روغن سنتتیک که به ‌عنوان فول سنتتیک شناخته می‌ شود، دارای بهترین ساختار شیمیایی در بین روغن ‌های موتور است. در طول تولید، تمام ناخالصی ‌ها از بین می‌ روند و ترکیب شیمیایی روغن برای روان کاری بهینه و افزایش مقاومت اصلاح می ‌شود. روغن ‌های مصنوعی به دلیل فناوری پیشرفته تولید معمولاً در برندهای خودروهای لوکس مانند بنز، تویوتا، کیا و هیوندای استفاده می ‌شوند.
  • روغن‌ موتور نیمه سنتتیک
    ترکیبی از روغن‌ های معدنی و مصنوعی است. ساختار شیمیایی این روغن در طول فرآیند تولید به‌طور استراتژیک اصلاح می ‌شود تا سطوح عملکرد رضایت بخشی را ارائه دهد. در حالی که روغن ‌های مصنوعی معمولاً از نظر کیفیت و عملکرد بهتر از روغن ‌های نیمه سنتتیک هستند، استفاده از روغن‌ های مصنوعی در بسیاری از خودروها ممکن است مقرون ‌به ‌صرفه نباشد. به‌عنوان ‌مثال روغن‌ های نیمه سنتتیک مانند روغن‌موتور تیبا یا روغن ‌موتور ساینا گزینه های پیشنهادی هستند و استفاده از روغن ‌های تمام سنتتیک در این خودروها تنها باعث افزایش هزینه ها می ‌شود. شایان ذکر است که قیمت روغن نیمه سنتتیک بالاتر از روغن ‌موتور معدنی است، اما طول عمر بیشتری نیز دارد.
سخن پایانی

راهنمای انتخاب بهترین روغن‌موتور برای خودرو چیست؟ روغن‌موتور مصنوعی مزایای متعددی دارد، از جمله عدم خورندگی، غیر سمی بودن، کاهش مصرف روغن به دلیل عمر طولانی، تبخیر کم، دمای سوختن بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا، شاخص ویسکوزیته طبیعی بالا، کاهش مصرف سوخت تا 2.4 درصد و نقطه ذوب پایین بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که روغن‌موتور مصنوعی ممکن است برای همه خودروها مناسب نباشد. روغن‌های موتور بسته به شرایط دمایی که در معرض آن قرار می گیرند سطوح ویسکوزیته متفاوتی از خود نشان می دهند.

آشنایی با روغن‌ موتور خودرو
انواع روغن‌موتور خودرو

سوالات متداول راهنمای انتخاب بهترین روغن‌موتور برای خودرو چیست؟

  1. ویسکوزیته چیست؟
    ویسکوزیته به‌اندازه گیری مقاومت یک ماده در برابر جریان اشاره دارد. در راهنمای خرید روغن‌موتور نقش بسزایی دارد. ویسکوزیته اغلب با اصطلاح “چسبندگی” همراه است.
  2. انواع روغن‌ موتور خودرو چیست؟
    روغن‌ موتور معمولی، روغن ‌موتور نیمه سنتتیک، روغن ‌موتور تمام سنتتیک
  3. نکات مهم در خرید روغن‌ موتور چیست؟
    عوامل عبارت‌اند از: ویسکوزیته روغن‌ موتور، درجه استاندارد کیفیت روغن‌ موتور، غلظت روغن‌موتور یا رتبه SAE
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − پنج =