روش های تمیز کردن خوردگی باتری ماشین

روش تمیز کردن خوردگی باتری ماشین


همان طور که می دانید باتری خودرو یکی از قسمت های اصلی در خودرو است که نقش قابل توجهی در روشن شدن و عملکرد ماشین دارد. باتری نیز مانند هر قسمت دیگری در خودرو نیاز به مراقبت و تمیز کاری دارد تا از این طریق بتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. در طول زمان ممکن است باتری دچار خوردگی شود که این امر منجر به کاهش عمر و عملکرد باتری خواهد شد. در این مقاله به بررسی روش های تمیز کردن خوردگی باتری ماشین پرداخته می شود.

خوردگی باتری  چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم روش های تمیز کردن باتری را بیان کنیم بهتر است تعریفی از خوردگی باتری داشته باشیم.خوردگی باتری یکی از مشکلاتی است که می تواند بر عمر و عملکرد باتری تاثیر بسزایی بگذارد. اما خوردگی باتری به چه دلایلی ایجاد می شود. اگر فلزات قطب های باتری با اسید تماس داشته باشید این امر یکی از عوامل ایجاد خوردگی باتری به حساب می آید. از مهمترین عواملی که روند خوردگی را تسریع می بخشند می توان به دما، رطوبت، آلودگی هوا و نوسانات الکتریکی و اکسیژن اشاره کرد.

از نشانه های خوردگی می توان به:

  • ظاهر زنگ زده
  • کاهش عملکرد باتری
  • وجود رسوب های سیاه و سفید بر روی دو قطب باتری
  •  پایین آمدن سطح الکترولیت باتری اشاره کرد.

روش‌ های تمیز کردن خوردگی باتری

برای تمیز کردن خوردگی در باتری باید از مواد شیمیایی ضد‌خوردگی همچون بیکربنات سدیم (جوشانده شده) یا محلول آب و سرکه استفاده کرد. این مواد شوینده تاثیر قابل توجهی در کاهش خوردگی باتری و تمیز کردن آن دارند. شما  با استفاده از این  دو مواد و  همچنین با بکار بردن  یک برس یا خرطومی نرم، به راحتی  می‌ توانید هر گونه رسوب‌ و آلودگی‌ را از دو قطب باتری تمیز کنید و در نتیجه خوردگی آن نیز رفع خواهد شد. البته استفاده از محافظ باتری و پوشش‌ های ضد‌خوردگی بعد از اینکه باتری را تمیز کردید از ایجاد خوردگی و گسترش آن در باتری جلوگیری کند. بنابراین نیاز است باتری را به طور مرتب تمیز کنید و هر گونه رطوبت را از باتری پاک کنید.

کمک گرفتن از یک تکنسین یا یک مکانیک نیز می توان به شما در تمیز کاری بهتر باتری کمک کند. شما با اقداماتی که جهت رفع تمیزکاری باتری انجام می دهید در واقع می توانید عمر باتری را افزایش دهید و از طرفی عملکرد باتری را بهبود بخشید.

تمیز کردن خوردگی باتری ماشین
تمیز کردن خوردگی باتری خودرو

فرآیند تمیزکاری باتری شامل مراحل مختلفی است که باید در زمان تمیز کردن باتری به این موارد توجه داشته باشید. در ابتدا برای تمیز کردن باتری از خوردگی باید از لوازم ایمنی استفاده کنید. خودرو را خاموش کنید و دستکش های مناسب برای این کار را بپوشید. با کمک یک برس دندان دار و محلول تمیز کننده، دو قطب های باتری را به خوبی تمیز کنید.

برای اینکه تمیز کاری باتری به خوبی انجام شود باید دو قطب باتری را آبکشی کنید تا ذرات و روغن هایی که روی باتری تجمع پیا کرده است به خوبی پاک شود. بعد از آبکشی کردن به این نکته دقت داشته باشید که باتری را به خوبی خشک کنید تا اثری از رطوبت بر روی آن نماند. روش های تمیز کردن خوردگی باتری شامل موارد زیر است:

  1. برای تمیز کردن باتری باید هوشمندانه عمل کنید و از مواد شوینده و آب داغ استفاده کنید.
  2. خاموش کردن ماشین
  3. در ابتدا برای تمیز کردن باتری خودرو، باید ماشین را خاموش کرد به این دلیل که در صورت عدم خاموش کردن باتری، در صورت لمس باتری احتمال برق گرفتگی وجود دارد.
  4. جداکردن پایه های منفی از باتری
  5. بهتر است برای جدا کردن پایه های منفی از باتری از آچار استفاده کنید.به این نکته دقت داشته باشید که در عین تمیز کردن آچار نباید با رطوبت تماس داشته باشد چرا که موجب برق گرفتگی می شود.
  6. بررسی کردن آسیب های باتری
  7. در ابتدا بهتر است باتری را به خوبی بررسی کنید و هر گونه فرورفتگی، تاب برداشتن و ترک خوردگی بر روی باتری را بررسی کنید.
  8. استفاده از جوش سیرین و آب داغ
  9. برای تمیز کردن باتری باید به دنبال مواد شوینده باشید و از آب جوش و جوش شیرین برای این کار استفاده کنید. بنابراین یک قاشق غذاخوری را در یک فنجان آب داغ حل کنید. از یک برس مسواک می توانید استفاده کنید و محلول جوش شیرین و آب را بر روی محل های خوردگی بر روی باتری مالش دهید. البته شما به یک طریق دیگر می توانید عمل کنید. در ابتدا جوش شیرین را بر روی قسمت های خوردگی بر روی باتری بریزید و سپس آب داغ را به آرامی بر روی باتری بریزید و در ادامه نیز با استفاده از یک برس ، سطح باتری را به خوبی تمیز کنید.
  10. بعد از تمیز کردن باتری نوبت به خشک کردن آن می رسد.  همان طور که می دانید آب و برق با یکدیگر سازگار نیستند و باید قبل از اینکه باتری را مونتاژ مجدد شود بهتر است رطوبت آن کاملا گرفته شود.
  11. تغییر دادن گیره هایی که با ترمینال مثبت شروع شده اند
  12. این مرحله نیز یکی از مراحل روش های تمیز کردن خوردگی باتری ماشین است که با استفاده از یک آچار می توانید این کار را انجام دهید.

در ادامه نیز خودرو را روشن کنید و استارت زوده و باتری را تست کنید. به این نکته دقت داشته باشید که اگر خوردگی باتری زیاد باشد و اقدامی برای تمیز کردن خوردگی باتری انجام ندهید باتری شروع به خراب شدن خواهد کرد و عمر باتری نیز به مراتب کاهش می یابد.

راه های جلوگیری از خوردگی باتری
جلوگیری از خوردگی باتری خودرو

نکات مهم و ضروری برای جلوگیری از خوردگی باتری

برای اینکه باتری دچار خوردگی نشود و طول عمر آن کاهش نیابد می توان با در نظر گرفتن برخی از نکات مهم و ضروری باتری را از خوردگی دور نگه دارید. این نکات مهم و ضروری عبارت اند از:

مراقبت و نگهداری منظم

برای اینکه باتری دچار خوردگی نشود بهتر است به مراقبت و نگهداری منظم آن توجه داشته باشید.به این نکته دقت داشته باشید که به طور مرتب با استفاده از یک برس نرم و محلول تمیز کننده هر گونه رسوب و آلودگی را از دو قطب باتری و پایه های آن به خوبی تمیز کنید.

بکارگیری مواد ضد‌خوردگی

برای جلوگیری از ایجاد خوردگی در باتری می توانید از مواد ضد خوردگی همچون بیکربنات سدیم و سرکه استفاده کنید. برای این کار بیکربنات سدیم را بجوشانید و با محلول سرکه و آب مخلوط کنید. این واد را می توانید به طور منظم بر روی قطب ها و پایه های باتری بعد از تمیزکاری باتری بریزید تا بدین شکل از خوردگی باتری جلوگیری شود.

استفاده از وسایل ایمنی

در زمان تمیز کردن باتری از وسایل ایمنی همچون عینک محافظ، دستکش و لباس های مناسب استفاده کنید. داشتن پوشش مناسب شما را از تماس مواد شوینده و دیگر موارد دور نگه می دارد. با در نظر گرفتن موارد مذکور شما می توانید خوردگی باتری را کاهش دهید و در نتیجه عمر باتری نیز افزایش می یابد.

سخن پایانی

باتوجه به روش های تمیز کردن خوردگی باتری می توان بیان کرد که باید باتری را از خوردگی دور نگه دارید و در صورت بروز خوردگی بر روی باتری سریع آن را تمیز کنید تا عمر باتری کاهش پیدا نکند. از طرفی روش های تمیز کردن باتری نیز پیچیده نبوده  شما خودتان می توانید با پیگیری درست دستورالعمل های مربوطه باتری را به خوبی تمیز کنید.

خوردگی باتری ماشین
خوردگی باتری خودرو

سوالات متداول روش های تمیز کردن خوردگی باتری ماشین

  1. خوردگی باتری باعث چه می شود؟
    اگر باتری دچار خوردگی شود به طور معمول کارآیی  و طول عمر آن کاهش می یابد و در خودرو مشکلات جدی تر را به وجود خواهد آورد.
  2. اگر صبح ها باتری خودرو استارت نمی زند امکان این هست که باتری خراب شده باشد؟
    بله این احتمال وجود دارد که مشکل از باتری باشد.
  3. دلیل خاموش شدن خودرو و استارت زدن و روش نشدن مجدد آن چیست؟
    به طور معمول احتمال خراب شدن باتری وجود دارد و باید دینام را تست کنید.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 16 =