شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد

شاتون چیست و چه کاربردی در ماشین دارد؟


به احتمال زیاد با شنیدن نام شاتون این سوال برای شما پیش می آید که شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد ؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بیان کنیم که شاتون  یکی از قطاعات اصلی خودرو است که در تولید حرکت دورانی خودرو نقش بسزایی دارد. همان طور که از ساختار خودرو پیداست می توان بیان کرد که خودرو از قطعات کوچک و بزرگی ساخته شده است که هر کدام در خودرو وظیفه ای مرتبط به خود را انجام می دهند.

هر کدام از این قطعات در حرکت خودرو تاثیر زیادی دارند که البته در صورت عدم عملکرد صحیح از هر کدام از این قطعات احتمال مختل شدن حرکت خودرو نیز وجود دارد. ما در ادامه قصد داریم به معرفی شاتون در خودرو بپردازیم و اینکه این قطعه در خودرو چه کارآیی دارد و اینکه پیرامون خراب شدن این قطعه اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم بنابراین ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

شاتون چیست؟

شاتون یکی از اجزای اصلی در خودرو محسوب می شود که به عنوان یک مرتبط دهنده بین میل لنگ و پیستون عمل می کند. شاتون دارای دو سر است که سر بزرگ آن به میل لنگ و سر کوچک آن نیز به پیستون متصل می شود. شاتون از فولاد ساخته شده است و مقاومت بالایی دارد به این دلیل که در برابر ضربات پیستون به شاتون و منتقل کردن آن به میل لنگ باید مقاومت بالایی داشته باشد.

 شاتون زدن خودرو  به چه معناست؟

شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد از عمده سوالاتی است که افراد با آن مواجه هستند. در واقع شاتون زدن خودرو به معنی خرابی شاتون است که در اثر شکستگی شاتون پیش می آید. این قطعه ازجمله قطعات اصلی در خودرو است که بسیار حساس می باشد و در صورت مشاهده شاتون زدن خودرو باید سریع به مکانیک مجرب مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی تر برای خودرو جلوگیری کنید.

شاتون در خودرو چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

ماهیت اصلی خودرو به صورت حرکت رفت و برگشت و چرخشی است  که حرکت چرخشی یا دورانی البته بیشتر ملموس تر است. احتراق در موتور خودر یکی از حرکت رفت و برگشت خودرو به حساب می آید. در این زمان در سلندرها در صورت بروز انفجار،پیستون شروع به حرکت رفت و برگشت می کند.

در این زمان شاتون حرکت رفت و برگشت پیستون را به میل لنگ متحرک منتق می کند و در نتیجه حرکت دورانی خودرو شکل می گیرد. بنابراین مشخص است که شاتون در خودرو چه وظیفه ای بر عهده دارد و اینکه در صورت خراب شدن شاتون چه اتفاقی بروز خواهد کرد.

شاتون در خودرو چه وظیفه ای دارد؟
شاتون در ماشین چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

ساختار شاتون

شاتون در خودرو از اجزایی همچون سر کوچک، بدنه و سر بزرگ تشکیل شده است. در واقع سر کوچک شاتون به پیستون متصل می شود و در این قسمت ضرباتی از ناحیه پیستون به آن وارد می شود. این ضربات از طریق بدنه شاتون به سر بزرگ آن متصل می شود که در نهایت نیز به سر کوچک آن وارد و از آن جا نیز میل لنگ منتقل می شود.

سر بزرگ شاتون خودرو عموما به صورت دو تکه است و سر کوچک آن نیز به صورت یکپارچه می باشد البته سر بزرگ آن به این دلیل که به صورت دو تکه است  با استفاده از پیچ و مهره نیز به میل لنگ متصل می شود.

علائم خرابی شاتون

شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد با دریافت علائم خرابی شاتون و اختلال در عملکرد حرکت دورانی خودرو مشخص می شود.

شاتون یکی از قطعات اصلی در خودرو است که در صورت اسیب به این قطعه علائم خرابی در آن خود را نشان خواهد داد. در ادامه برخی از علائم خرابی شاتون را بیان خواهیم کرد.

صداهای غیرعادی موتور

در صورت شنیدن صداهای غیر عادی از موتور  شما می توانید به خراب شدن شاتون پی ببرید. البته با بالارفتن دور موتور صدای غیر عادی موتور نیز افزایش می یابد که این نشان دهنده خراب شدن شاتون است.

صدای تق‌تق

روانکاری قطعات خودرو اهمیت بالایی دارد که در صورت عدم روانکاری این قطعات اصطکاک بین قطعات نیز به مراتب افزایش می یابد و موجب خرابی های بعدی در آن می شود.

صدای تق تق به دلیل عدم روغنکاری قطعات متحرک در خودرو است.

روغن ریزی

روغن ریزی از موتور نیز یکی از نشانه های خرابی شاتون است که به وضوح دیده می شود.

پرت شدن قطعات فلزی

یکی دیگر از علائم خراب شدن شاتون، پرت شدن قطعات فلزی از خودرو است که بسیار ناخوشایند می باشد.

علائم خرابی شاتون
نشانه های خراب شدن شاتون

سخن پایانی

شاتون یکی از قطعات اصلی در خودرو است در سیلندر قرار دارد و در خودرو کارآیی بالایی دارد. این قطعه به عنوان یک اهرم بین میل لنگ  پیستون قرار می گیرد تا طی اتصال این دو قطعه و هماهنگی قطعات به یکدیگر حرکت دورانی و چرخشی خودرو شکل بگیرد.

شاتون دارای دو سر است که سر بزرگ آن به میل لنگ و سر کوچک آن نیز به پیستون متصل می شود. شاتون از فولاد ساخته شده است و مقاومت بالایی دارد به این دلیل که در برابر ضربات پیستون به شاتون و منتقل کردن آن به میل لنگ باید مقاومت بالایی داشته باشد.

این قطعه نیز مانند هر قطعه دیگر در خودرو دچار ایراداتی می شود که باید نسبت به دلایل و علائم خراب شدن آن اطلاعات لازم را دریافت کنید. ما در این مقاله به موضوع شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد پرداختیم امیدواریم در این رابطه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

 

سوالات متداول شاتون چیست و چه کارایی در ماشین دارد؟

  1. علت شکسته شدن شاتون در خودرو چیست؟
    شاتون در زمان حرارت بالا نیاز به روغن کاری مناسب دارد که در صورت عدم توجه به روغن کاری مناسب شاتون به راحتی می شکند. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلی بهتر است برای خودرو از روغن موتور باکیفیت استفاده کنید.
  2. آیا شاتون و پیستون یکی هستند؟
    خیر، گاهی افراد این دو قطعه را یکی می دانند که این امر کاملا اشتباه است و هر دوی این قطعه های از یکدیگر مجزا هستند و دارای تفاوت های زیادی از نظر عملکرد می باشند.
  3. شاتون زدن خودرو به چه معنی است؟
    شاتون زدن خودرو یک اصطلاح عامیانه در بین تعمیرکاران است که به معنی خراب شدن شاتون خودرو می باشد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع رانندگان باید نسبت به این قطعه و علائم خراب شدن آن اطلاعات لازم را داشته باشند.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =