مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟

مشکلات برق خودرو


در برخی مواقع حین رانندگی، بروز مشکلات برق خودرو و سیم کشی سبب ایجاد آتش سوزی می شود. مشکلات برق خودرو همچنین می تواند سبب بروز مشکلات و حوادث غیر منتظره دیگری نیز بشود. جهت آشنائی بیشتر شما با این مشکلات، در این مقاله به بررسی این سوال می پردازیم که مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟ با ما همراه باشید.

نواقص سیستم برق خودرو

برخی مواقع ایجاد مشکل در سیستم برق خودرو می تواند مشکلات و عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. گاهی مواقع شما با روشن نشدن خودرو مواجه می شوید و از این قبیل موارد. در هر صورت با داشتن آشنائی نسبت به اینکه مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟ می توانید شخصا به رفع برخی موارد بپردازید و یا از بروز برخی مشکلات جلوگیری نمایید. در ادامه به عمده ترین دلایل بروز مشکلات برق خودرو می پردازیم.

عمده ترین دلایل بروز مشکلات برق خودرو

اگر بپرسید که مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید بدانید که عمده ترین دلایل بروز مشکلات برق ماشین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نقص در جعبه فیوز خودرو
  • نقص در باتری خودرو
  • نقص در دینام خودرو
  • نقص در سیستم احتراق خودرو
  • نقص در عملکرد آپشن های داخل کابین
  • اتصالی سیم کشی خودرو

در ادامه به شرح هر یک از موارد زیر می پردازیم.

نقص در جعبه فیوز خودرو

قطعه ای که در مسیر سیم برق خودرو قرار گرفته، فیوز نامیده می شود. چنانچه سیم کشی ماشین ایرادی پیدا کند، فیوز خواهد سوخت و سبب قطع شدن برق خواهد شد. فیوز در حقیقت سیم نازکی است که با وجود اختلالات بسیار کوچک، دچار مشکل شده و می سوزد.

لذا قبل از آسیب وارد شدن به سایر بخش ها، برق قطع می شود. جهت رفع این مساله، باید جعبه فیوز را بررسی نمود، چرا که در درون خودرو دو جعبه فیوز قرار گرفته است. یکی داخل موتور ماشین که وظیفه کنترل بر روی سیم های درون موتور را عهده دار است و دیگری درون کابین خودرو که زیر داشبورد قرار گرفته است.

سیستم برق خودرو
برق خودروها

نقص در باتری خودرو

اگر علاقمندید بدانید مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟ باید بگوییم که چنانچه باتری خودرو با مشکلی مواجه شود، شارژ شدن آن متوقف می شود. به شکل کلی دو نوع باتری داریم.

  • باتری خشک (باتری اتمی)
  • باتری خیس

چنانچه خودروی شما دارای باتری خشک باشد، ضرورتی به بررسی آن نیست. اما چنانچه دارای باتری خیس است که باید داخل آن آب ریخته شود، باید حداقل هفته ای یک بار میزان آب باتری را بررسی کنید که آب آن کم نشده باشد. همچنین بهتر است آب جوشیده داخل باتری بریزید و یا حتی به تهیه آب مخصوص باتری، از مغازه های لوازم یدکی اقدام نمایید.

چنانچه اتومبیل شما انژکتوری است و زمان خنک کردن موتور از فن استفاده می کند، چنانچه باتری آن تمام شود خودرو دچار مشکل می گرد. اگر باتری به طور کامل خراب شود، فن کار نخواهد کرد و در نتیجه سبب خواهد شد ماشین جوش بیاورد. برای اینکه این اتفاق نیفتد، بهتر است حداقل 2 هفته یکبار باتری را سر بزنید و ولتاژ و جریان باتری را مدیریت نمایید.

اگر خودروی شما استارت نخورد، نشاندهنده آن است که میزان کمی برق به پشت آمپر آمده و این نمایانگر نقص در باتری است. در حالی که اگر اصلا برقی به پشت آمپر نیامد، به سر باتری آسیب وارد شده است.

نقص در دینام خودرو

از جمله قطعات مهم خودرو، دینام آن است. برخی مواقع با وجود نقص در خودرو یا هنگامی که تسمه دینام پاره شده باشد، سبب متوقف شدن خودرو خواهد شد. وقتی باتری ماشین خراب شده باشد، شارژ را داخل خود نگه نمی دارد. با این حال به شکل اتصالی کوتاه کار می کند و برق مستقیم را از دینام به موتور می رساند.

این در حالی است که اگر دینام نتواند هیچ برقی تولید کند، با وجود اینکه باتری سالم باشد، پس از مدت زمان اندکی شارژ خود را از دست داده و باتری هم آسیب می بیند. در این صورت با این شرایط مواجه خواهید شد که وسایل برقی و چراغ اتومبیل روشن نمی شود، فن نمی زند و سبب می شود خودرو جوش بیاورد.

عدم توجه به این موضوع، سبب سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد. چنانچه دینام یا تسمه، نقصی داشته باشد شما خواهید دید که چراغی مشابه باتری در پشت آمپر روشن خواهد شد که عدم توجه به این هشدار، شما را با وقایع تاسف باری روبرو خواهد کرد.

نقص در سیستم احتراق خودرو

برای پاسخ این سوال که مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟  باید بدانید که وجود نقص در سیستم احتراق خودرو زمانی اتفاق می افتاد که شما می بینید که سوخت گیری خودرو به صورت صحیح و کامل اتفاق نمی افتد. در این زمان وقتی گاز می دهید از اگزوز اتومبیل تان صداهایی همچون ترقه خواهید شنید. این نقص گرچه خطرناک نیست اما باید بدان توجه داشت زیرا سبب کم شدن قدرت ماشین می شود، همچنین مصرف سوخت را نیز افزایش خواهد داد.

نقص در عملکرد آپشن های داخل کابین

برخی مواقع قسمت های مختلف داخل اتاق ماشین (مانند مانیتور، شیشه بالابر، فندک و…) کار نمی کند. در این زمان در بیشتر اوقات عیب از جعبه فیوز است. در این صورت به سراغ جعبه فیوز رفته و عملکرد آن را چک کنید. چنانچه عیب از فیوز نباشد، باید سیستم برق ماشین به شکل کلی توسط افراد متخصص و تعمیرکار حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد.

سیستم برق ماشین چیست؟
درباره سیستم برق ماشین

اتصالی سیم کشی خودرو

اگر مرتبا به تعویض فیوز اقدام کردید و باز هم فیوز سوخت و بوی داغی سیم را احساس کردید و یا چراغ اتومبیل را بارها تعویض نمودید و در مدت زمان کمی سوخت، یا ماشین تان را شب پارک کردید و صبح استارت نخورد، حتما با اتصالی سیستم کشی خودرو مواجه هستید که باید با مراجعه به فرد متخصص در صدد رفع آن برآیید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟ همانطور که اشاره شد، عواملی همچون سوختن فیوزها، چشمک زدن چراغ ها و یا مشکلاتی که در زمان استارت زدن خودرو با آن ها مواجه می شوید همگی می تواند از جمله دلایل وجود مشکلاتی در برق خودرو باشد که بهتر است جهت رفع آنها به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید.

سوالات متداول مشکلات برق خودرو شامل چه چیزهایی است؟

  1. از دیگر دلایل وجود مشکلات برق خودرو چه می تواند باشد؟
    برق دزدی یعنی زمانی که خودروی شما خاموش باشد، اما از باتری تغذیه کرده و با برق دزدی، باتری کاملا خالی می شود.
  2. از دیگر دلایل وجود مشکلات در سیستم برقی ماشین چیست؟
    گرم نشدن بخاری، خنک نکردن کولر و صدا دادن آن، خالی کردن باتری و یا عدم شارژ آن.
  3. آیا شمع سوخته می تواند سبب آسیب به سیستم برق خودرو شود؟
    بله شمع های سوخته می توانند موتور را آتش بزنند و اگر بسیار فرسوده باشند، موتور را از کار می اندازند.
امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 13 =