میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است

میل لنگ چیست


افراد زیادی می خواهند بدانند که میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم که این بخش، یکی از اجزای اصلی موتور خودرو به حساب می آید. هر گونه ایراد و یا مشکل در این بخش از موتور سبب اختلال در عملکرد موتور شده و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل روبرو خواهد شد. این جزء از موتور خودرو دارای قسمت های مختلفی می باشد که کاملا به یکدیگر وابسته هستند و نحوه عملکرد هر قسمت بر دیگر اجزا تاثیر می گذارد. برای شناخت میل لنگ و ساختار آن بهتر است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

میل لنگ چیست؟

برای این که بدانید میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟ بهتر است بگوییم که این قطعه یکی از اجزای مهم و حیاتی در خودرو ها به شمار می آیند. این قطعه در حقیقت حرکت خطی پیستون های خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند و سبب به حرکت درآمدن اتومبیل می شود. زمانی که خودرو به موتور خطی مجهز باشد، تعداد این قطعه در موتور با تعداد سیلندر ها می باشد اما در موتور های خورجینی، این قطعات نصف سیلندر ها می باشند. یک طرف این میل ها به فلایویل متصل می کنند تا از لرزش میل لنگ جلوگیری شود.

از خدمات خودروبر ایران: امدادخودرو میانه است.

سر دیگر آن را به یک چرخ دنده وصل می کنند تا از این طریق میل بادامک به حرکت درآید. میل لنگ ها را با استفاده از مواد مختلفی تولید می کنند تا محصولی بسیار مقاوم و پایدار داشته باشیم. برای این منظور از ترکیب فولاد و کربن استفاده می کنند و گاهی به جای کربن از نیکل یا کروم استفاده می کنند. برای این که قطعه سریعا خنک شود و کم تر آسیب ببیند، از وانادیوم نیز در ترکیبات آن استفاده می کنند.

ساختار میل لنگ خودرو

یکی از سوالات مهمی که ذهن افراد را به خود مشغول می کند این است که ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟ این قطعه دارای دو بخش متحرک و ثابت می باشد. این قطعه به یک پولی مجهز است که وظیفه آن به حرکت درآوردن دینام، پمپ هیدرولیک، کولر و واتر پمپ می باشد.

همچنین در این قطعه وزن های تعادلی قرار گرفته است که به افزایش دور موتور کمک کرده و حرکت موتور را روان تر می کند. در حالت کلی هر چه طول این قطعه بیش تر باشد، موتور نرم تر کار می کند و از تاب برداشتن آن نیز جلوگیری می شود.

برای تهیه میل لنگ ها از روش های مختلفی استفاده می کنند و این قطعه را با به روز ترین روش های ممکن تولید می کنند. برای این کار به فرآیند های مختلفی مانند روش حرارتی، سمانتاسیون و آبکاری احتیاج دارند. معمولا برای سخت کاری محور ها نیاز است که چند مرحله مختلف صورت بگیرد.

در مراحل ابتدایی تا عمقی معین، از روش القایی و یا سمانتاسیون استفاده می کنند و سپس سطوح مورد نظر را سنگ زنی کرده و صاف کاری می کنند. در نهایت نیز سطوح را پولیش کاری می کنند تا از اصطکاک جلوگیری شود.

خودروبر تبریز

نحوه عملکرد میل لنگ خودرو چگونه است؟
عملکرد میل لنگ خودرو

نحوه عملکرد میل لنگ خودرو

برای این که بتوانیم به سوال میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟ پاسخ دهیم، بهتر است که شما را با نحوه عملکرد این قطعه بیش تر آشنا کنیم. در حالت کلی نیروی لازم برای حرکت موتور از طریق احتراق سوخت و هوا تامین می شود. این نیرو سبب حرکت چرخشی میل لنگ شده و در نتیجه حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی تبدیل می شود. این قطعه حرکت چرخشی را به کمک میل های اتصال جمع آوری می کند و به چرخ فلایویل می رساند.

این قطعات در انواع اره های زنجیری، کشتی های موتور دیزل و یا ماشین ها، تراکتور ها و قطار ها مورد استفاده قرار گرفته و سبب به حرکت در آمدن آن ها می شوند. اگر بخواهید با اجزای اصلی این قطعه آشنا شوید، باید بگوییم که میل لنگ شامل قطعات مختلفی می باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • ژورنال یاتاقان اصلی
  • ژورنال شاتون
  • روان کاری میل لنگ
  • وزنه های تعادل
  • واشر های تراست
  • مهر و موم های اصلی روغن
  • قرقره میل لنگ

نکات مهم در نگهداری از میل لنگ خودرو

حال بهتر است که با نحوه نگهداری از میل لنگ خودرو نیز بیش تر آشنا شوید. معمولا زمانی که میل لنگ ها دچار آسیب شده و خراب می شوند، دچار تغییراتی می شوند تا شما را از این موضوع آگاه کنند. مهم ترین نشانه های خرابی میل لنگ عبارتند از:

  • تای خوردن و یا خمیدگی بیش از حد
  • ایجاد ترک عرضی بر روی انگشتی ها
  • سوختن لنگ های ثابت و یا متحرک
  • شکستگی و یا بریدگی میل لنگ
  • از بین رفتن قوس های کناری میل لنگ

حال که با این نشانه ها آشنا شدید، باید در صورت مشاهده هر یک از آن ها سریعا به تعمیرگاه رفتن و مشکل ایجاد شده را بر طرف نمایید. هنگام استفاده از خودرو باید دقت داشته باشید که دمای آب رادیاتور از حد معینی بیش تر نشود.

زیرا این افزایش دما می تواند سبب خمیدگی میل لنگ و در نتیجه خرابی آن شود. زمانی که خودرو شما جوش می آورد، نباید آن را خاموش کنید و فقط باید دمای رادیاتور را کاهش دهید تا از آسیب رسیدن به این قطعه جلوگیری شود.

از دیگر نکات مهم برای افزایش طول عمر میل لنگ ها، هواگیری رادیاتور می باشد. پس از آن که آب لازم را به رادیاتور اضافه کردید، بهتر است که هواگیری کنید و از این طریق طول عمر این قطعه را نیز افزایش دهید.

علاوه بر آن هر گونه اختلال در سیستم برق کشی خودرو یا خرابی تسمه تایم ها نیز می توانند سبب خرابی این قطعه شوند. در نتیجه هنگام استفاده از خودرو باید مراقب باشید که میل لنگ به درستی عمل کند و هیچ گونه مشکلی نداشته باشد.

نگهداری از میل لنگ خودرو
نکات مهم در نگهداری از میل لنگ
سخن پایانی

یکی از قطعات مهم در خودرو ها، میل لنگ می باشد که تاثیر زیادی در نحوه حرکت خودرو می گذارد. در این مقاله به سوال میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟ پاسخ دادیم و به شما گفتیم که این قطعه در موتور خودرو نقشی حیاتی بر عهده دارد. یک سر این قطعه به چرخ دنده ای متصل شده است که میل بادامک را به حرکت در می آورد. قسمت جلویی این چرخ دنده یک پولی نصب می شود که وظیفه دارد تا دینام، پمپ هیدرولیک و واتر پمپ را به حرکت در آورد. سر دیگر آن نیز به فلایویل متصل می شود تا از لرزش اضافی قطعه جلوگیری شود.

سوالات متداول برای میل لنگ چیست و ساختار میل لنگ خودرو چگونه است؟

  1. خراب شدن تسمه تایم چگونه سبب خرابی میل لنگ می شود؟
    تسمه تایمی که خراب شده و شکسته است، به دور این قطعه پیچیده و سبب آسیب رسیدن به اجزای مختلف این قطعه می شود.
  1. وزنه تعادل در میل لنگ ها چه نقشی دارند؟
    از آن جایی که یک نیروی بسیار قوی به این قطعه وارد می شود، نیاز است که تعادل میل لنگ حفظ شود و از بالا و پایین شدن آن جلوگیری شود، از این رو از وزنه های تعادل استفاده می کنند.
  1. ساختار اصلی میل لنگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟
    این قطعه در حالت کلی شامل بخش هایی مانند وزن های تعادل، محور اصلی، لنگ ها و بازوی لنگ می باشد. باید دقت داشته باشید که هر چه طول محور اصلی بیش تر باشد، تعادل آن بیش تر شده و موتور روان تر کار می کند.
امتیاز دهید!
[کل: 2 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یازده =